نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 466
شرحها
در این دو آیه دستور داده شده که مؤمن باید در گواهی دادن فقط خدا و حقّ
را در نظر گیرد، اغراض مادّی و دوستی اقربا او را از گواهی به حق منحرف
نکند، و نیز روشن شده که ایمان به خدا و پیامبران و کتابها و ... همه به هم
مربوط هستند، باید به همه ایمان آورد و گرنه انسان مؤمن نیست و گمراه است،
در روایات هست که ایمان به امام زمان علیه السّلام جزء ایمان به رسول خدا
صلّی اللَّه علیه و آله است. 135- یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَداءَ لِلَّهِ. قائم
بالقسط آنست که به عدالت رفتار کند. قوام بالقسط یعنی کسی که با عدالت
کامل کار کند. در آیه دیگر آمده: کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّهِ شُهَداءَ
بِالْقِسْطِ مائده/ 8، به نظر میآید «شهداء» در هر دو آیه خبر بعد از خبر
است برای «کونوا»، معنی چنین میشود: باشید قائم به عدالت و باشید گواهان
برای خدا [1] علی هذا قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ مقدّمه است برای شُهَداءَ
لِلَّهِ، شهادت برای خدا آنست که در آن حق و رضای خدا در نظر گرفته شود مثل
وَ أَقِیمُوا الشَّهادَةَ لِلَّهِ طلاق: 2 وَ لَوْ عَلی أَنْفُسِکُمْ أَوِ
الْوالِدَیْنِ وَ الْأَقْرَبِینَ إِنْ یَکُنْ غَنِیًّا أَوْ فَقِیراً
فَاللَّهُ أَوْلی بِهِما «علی» به معنی ضرر است یعنی به حق و برای خدا
شهادت دهید هر چند بر ضرر خودتان یا بر ضرر پدر و مادرتان و اقوامتان باشد،
فاعل «یکن» کسی است که بر له یا علیه او شهادت میدهند (مشهود علیه) ضمیر
«بها» راجع است به غنی و فقیر. شخص ممکن است غنی را حق بداند ولی بر علیه
او شهادت بدهد زیرا به فقیر دلسوز است و یا فقیر را حق
[1] سوره مائده گفته خواهد شد که چرا این دو جمله در دو آیه مختلف آمده است.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 466