responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 360

که غیر خویشاوند است، درماندگان، و آنچه مالک آن شده‌اید نکویی کنید که خدا کسی را که متکبر و فخر فروش باشد دوست نمی‌دارد.
37- همان کسانی که بخل می‌ورزند و مردم را ببخل وادار می‌کنند و آنچه را خدا از فضل خود بآنها داده نهان می‌دارند. برای کافران عذابی ذلت آور آماده کرده‌ایم.
38- و کسانی که اموال خود را برای تظاهر بمردم انفاق می‌کنند و به خدا و بروز جزا ایمان نمی‌آورند و هر که شیطان همدم او باشد همدم بدی است.
39- چه شده بر آنها؟! ای کاش که به خدا و روز جزا تسلیم می‌شدند و از آنچه خدا داده انفاق می‌کردند!! و خدا بآنها داناست.
40- خدا هموزن ذره‌ای ستم نمی‌کند و اگر عمل، عمل نیک باشد آن را افزون می‌کند و از جانب خود پاداشی بزرگ می‌دهد.
41- چگونه باشد (حالشان) آن وقتی که از هر امت گواهی می‌آوریم و تو را بر این امت گواه قرار می‌دهیم.
42- آن روز کسانی که کافر شده و به پیامبر نافرمانی کرده‌اند دوست می‌دارند که ای کاش زمین با آنها یکسان می‌بود و هیچ واقعه‌ای را نمی‌توانند از خدا پنهان کنند.

کلمه‌ها

ذی القربی: صاحب قرابت (خویشاوند) قربی: قرابت نسبی.
الجار الجنب: همسایه‌ای که اجنبی است، خویشاوند نیست. جنب (بر وزن شتر) وصف است به معنی مجنوب و کنار شده (کنار شده از خویشاوندی).
الصاحب بالجنب: جنب (بر وزن عقل) به معنی پهلو، طرف و کنار است یعنی:
رفیقی که در کنار انسان است.
ابن السبیل: پسر راه. مسافری که از وطن و مال، دستش کوتاه شده است.
جز سبیل معرفی ندارد گویی پسر راه است (درمانده).
مختال: متکبر. خیل: گمان. خیلاء: تکبر از روی خیال و فرض.

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 360
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست