نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 342
25- وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ
مِنْکُمْ طَوْلًا أَنْ یَنْکِحَ الْمُحْصَناتِ الْمُؤْمِناتِ فَمِنْ ما
مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ مِنْ فَتَیاتِکُمُ الْمُؤْمِناتِ. مراد از
«محصنات» زنان عفیف و آزاد هستند منظور آن است که اگر نتوانستید مهریه و
مخارج زنان آزاد را تحمل کنید، راه ازدواج بر شما بسته نیست، با کنیزان
ازدواج نمائید مَلَکَتْ أَیْمانُکُمْ به مناسبت یکپارچه بودن جامعه اسلامی
است و گرنه منظور کنیز دیگران است زیرا در کنیز خود احتیاج به ازدواج نیست. وَ
اللَّهُ أَعْلَمُ بِإِیمانِکُمْ بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْضٍ یعنی در مؤمنه
بودن آنها فقط اقرار و در میان مسلمانان بودن کافی است، علم واقعی فقط نزد
خداست و شما به آن مکلف نیستید وانگهی کنیزان با زنان آزاد فرقی ندارند،
این از امتیازات دین مبین اسلام است که بهمه با یک چشم نگاه میکند
فَانْکِحُوهُنَّ بِإِذْنِ أَهْلِهِنَّ وَ آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ
بِالْمَعْرُوفِ مُحْصَناتٍ غَیْرَ مُسافِحاتٍ وَ لا مُتَّخِذاتِ أَخْدانٍ
در نکاح کنیزان رضایت صاحبان آنها شرط است، آتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ دلالت
دارد که کنیزان مهریه خود را مالک میباشند، مراد از مسافحات ظاهرا زنانی
است که بهر کس زنا دهند و متخذات آنهایی است که رفیق بخصوص گیرند و یا اولی
زنا کنندگان آشکار و دومی زنا کنندگان مخفی هستند، از ابن عباس نقل شده
گروهی در جاهلیت زنای آشکار را حرام و زنای مخفی را حلال میدانستند،
خداوند از هر دو نهی فرمود. یعنی: در حالی با آنها ازدواج کنید که پاکدامن هستند و زناکار نیستند. فَإِذا أُحْصِنَّ فَإِنْ أَتَیْنَ بِفاحِشَةٍ فَعَلَیْهِنَّ نِصْفُ ما عَلَی الْمُحْصَناتِ مِنَ الْعَذابِ. مراد
از «احصن» ازدواج و از «محصنات» زنان آزاد عفیف است. یعنی چون کنیزان
ازدواج کردند و بعد مرتکب زنا شدند حد آنها پنجاه شلاق
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 342