responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 335

هر چه بالا رود بر مرد حرام می‌شوند.
چهارم وَ رَبائِبُکُمُ اللَّاتِی فِی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسائِکُمُ اللَّاتِی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلا جُناحَ عَلَیْکُمْ دختران زنانتان که در کنار شمایند بشرط آنکه با زن آمیزش جنسی کرده باشید و الّا می‌توانید با آن دختران ازدواج کنید مثلا اگر برای زنی صیغه عقد خواندید و بدون وصلت طلاق دادید می‌توانید با دختر آن زن ازدواج بکنید. لفظ فِی حُجُورِکُمْ برای این نکته است که اینگونه دختران غالبا در دامان شوهر جدید قرار می‌گیرند و مانند دختر او می‌شوند و نباید آنها را بگیرد، انتخاب لفظ «ربیبه» به معنی تربیت یافته نیز از این جهت است و گرنه اینگونه دختران حرام هستند خواه در تحت تربیت، و کنار مرد بوده باشند یا نه علی علیه السّلام فرموده: ربیبه‌هایی که با مادران آنها وصلت کرده‌اید حرام می‌باشند خواه در کنار شما باشند یا نه [1].
پنجم: وَ حَلائِلُ أَبْنائِکُمُ الَّذِینَ مِنْ أَصْلابِکُمْ یعنی زنان پیرانی که از نسل شما هستند نه زنان پسر خوانده‌ها که در زمان جاهلیّت حرام می‌دانستند ولی رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله با تزویج عمّه زاده‌اش زینب که زن زید بن حارثه بود آن بدعت را از بین برد.
ششم: وَ أَنْ تَجْمَعُوا بَیْنَ الْأُخْتَیْنِ إِلَّا ما قَدْ سَلَفَ یعنی حرام است که در ازدواج میان دو خواهر جمع کنید، در یک زمان نمی‌شود دو خواهر را گرفت مگر آنکه به یکی طلاق بدهد یا بمیرد علت این تحریم شاید آن باشد که دو خواهر رقیب هم می‌شوند و روح عاطفی خواهری بروح تضادّ غیر قابل تحمّل تبدیل می‌گردد، «الا» استثناء منقطع است یعنی: لیکن آنچه در گذشته از اینکار
[1]
تفسیر عیاشی: ان علیا علیه السلام کان یقول الربائب علیکم حرام مع الامهات اللاتی قد دخلتم بهن فی الحجور او غیر الحجور.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 335
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست