responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 321

فَإِنْ شَهِدُوا فَأَمْسِکُوهُنَّ فِی الْبُیُوتِ حَتَّی یَتَوَفَّاهُنَّ الْمَوْتُ أَوْ یَجْعَلَ اللَّهُ لَهُنَّ سَبِیلًا
.بعید نیست مراد از «الفاحشة» مساحقه (همجنس گرایی زنان) باشد، لفظ «یأتین» دلالت بر استمرار دارد، یعنی اینکار را مرتبا می‌کنند. علی هذا این آیه می‌گوید: اگر کسانی از زنان شما مرتکب چنین کاری شوند برای اثبات آن چهار نفر شاهد بگیرید، اگر به وقوع چنین امری گواهی دادند آنها را تا وقت مرگ زیر نظر بگیرید و از اختلاط با زنان جلوگیری کنید تا اینکه خدا برای آنها راهی از قبیل توبه، عوض شدن فکر، میل به ازدواج (در صورت دختر یا بیوه بودن) و یا میل به شوهر، پیش بیاورد. ظاهرا این در صورتی است که مسئله پیش قاضی ثابت نشده باشد و خانواده‌ها از فاش شدن آن ناراحت باشند و گرنه حد مساحقه صد شلاق است [1].
اکثر مفسران را عقیده آن است که مراد از فاحشه «زنا» است و حکم اولی زنا آن بود که زن را ما دام العمر در خانه حبس کنند، سپس دستور صد تازیانه زدن در سوره نور و سنگسار کردن در روایت آمد و حکم این آیه نسخ شد و جمله أَوْ یَجْعَلَ ... در آیه اشاره بود به اینکه این حکم بزودی نسخ خواهد گردید. در صافی و غیره از امام باقر علیه السّلام نقل شده: سوره نور همه‌اش بعد از سوره نساء نازل گشته تا فرمود: «سبیل» در آیه همان است که در سوره نور آمده:
الزَّانِیَةُ وَ الزَّانِی فَاجْلِدُوا کُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ و از امیر المؤمنین علیه السّلام نقل شده: ... چون اسلام قوت یافت خداوند آیه الزَّانِیَةُ وَ الزَّانِی ... را نازل فرمود و آن حبس و اذیت (در آیه فوق را) نسخ کرد [2] علامه خویی در البیان فرموده:
[1] ابو مسلم اصفهانی و مجاهد فاحشه را مساحقه گفته‌اند، المنار آن را ترجیح داده از زبدة البیان اردبیلی نیز نقل شده، علامه خویی نیز در البیان آن را اختیار کرده است.
[2] تفسیر آلاء الرحمن.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 321
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست