نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 237
کلمهها
یسارعون: مسارعه در اینجا به معنی مبالغه است یعنی: سخت شتاب و تلاش میکنند. حظا: حظ به معنی نصیب و بهره است. نملی: املاء در اصل به معنی اطاله مدت و آن عبارت اخرای مهلت دادن است: «الاملاء: الامهال و التأخیر فی المدة». لیذر: در زبان عرب ماضی و مصدر و اسم فاعل از آن بکار نمیرود و بجای آن ترک، ترک و تارک گویند. «لیذر» در آیه به معنی ترک کردن است. خبیث: خبث (بر وزن قفل): ناپاکی، پلیدی. خبیث: ناپاک و پلید است. طیب: پاکیزه دلچسب است. لیطلعکم: طلوع و مطلع: آشکار شدن. و آشکار کردن. لازم و متعدی بکار میرود «لیطلعکم» یعنی تا آگاه کند شما را. یجتبی: اجتباء: برگزیدن جبی در اصل به معنی جمع کردن و اجتباء جمع کردن برای برگزیدن است.
شرحها
دقت در آیات نشان میدهد که از تتمه آیات «احد» باشند، در این آیات
برسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله تسلّی داده شده که از این پیش آمدها
ناراحت نباشد، کفار میتوانند باو و یارانش صدمه برسانند ولی دین او باقی
خواهد ماند، و این شکست امتحانی شد تا پاک از ناپاک شناخته شود.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 2 صفحه : 237