responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 140

رفتن بلکه راه رفتنی که توأم با کفایت مالی و بدنی و امن بودن راه و غیره باشد چنان که در فقه اسلام بررسی شده است. [1]
وَ مَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِیٌّ عَنِ الْعالَمِینَ یعنی هر که این حکم را نادیده بگیرد و به حج نرود ضرری بخدا نزده زیرا خدا از مردم بی‌نیاز است، بلکه ضرر بخودش متوجه است.
این آیه یکی از آیاتی است که در آن به تارک عمل کافر گفته شده، روایت نیز مطابق آیه است. در روایت آمده: هر کس بدون عذر حج را ترک کند یا یهودی بمیرد یا نصرانی از امام صادق صلوات اللَّه علیه نقل شده: «هر که بدون عمل حج از دنیا برود در حالی که نه احتیاج مانع از حج بوده، نه مرض و نه حکومت، یا یهودی می‌میرد یا نصرانی [2] شاید این از آن جهت باشد که نرفتن بدون عذر حاکی از عدم اعتقاد است.

نکته‌ها

کعبه

کعبه که اولین معبد و قبله مسلمانان است در وسط مسجد- الحرام واقع شده، تقریبا بشکل مربع می‌باشد، ارتفاع آن پانزده متر، طول دیوار شمالی که ناودان طلا در آن است 10 متر و 10 سانت و طول ضلعی که درب کعبه در آن واقع است 12 متر و درب آن 2 متر از زمین فاصله دارد، در زاویه چپ درب آن حجر الاسود در دیوار قرار گرفته، به ارتفاع یک متر


[1] امام صادق (ع) فرموده:
«من کان صحیحا فی بدنه، فحلی سربه، له زاد و راحلة فهو مستطیع للحج»
ناگفته نماند ظهور ناس در مؤمن و کافر هر دو است گر چه شرط قبولی حج اسلام است.
[2]
«قال (ع) من مات و لم یحج حجة الاسلام لم یمنعه من ذلک حاجة تحف به او مرض لا یطیق فیه الحج او سلطان یمنعه فلیمت یهودیا او نصرانیا» کافی ج 48 ص 268.
[.....]
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 2  صفحه : 140
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست