responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 55

سرگردانی در ضلالت. مراد از آن در آیه معنای دوم است یعنی در نفاقشان سرگردان می‌مانند و نمی‌دانند چه می‌کنند.
اشتروا: شری، شراء و اشتراء هر سه از اضداد هستند و به معنی خریدن و فروختن هر دو بکار روند بنا بر آنکه اهل لغت گفته‌اند، اما «شری» در قرآن همه جا به معنی فروختن آمده است ولی اشتراء در هر دو بکار رفته است، آنجا که به معنای خریدن باشد ثمن با لفظ «باء» آید چنان که در آیه است، یعنی گمراهی را خریدند و در عوض هدایت را دادند و آنجا که به معنی فروختن باشد مبیع با «باء» آید مانند: وَ لا تَشْتَرُوا بِآیاتِی ثَمَناً قَلِیلًا (بقره/ 41).
تجارت: معامله: خرید و فروش. آن در قرآن مجید هم در خرید و فروش متعارف بکار رفته است و هم در خرید و فروش معنوی چنان که در آیه شریفه.
مهتدین: اهتداء از باب افتعال به معنای هدایت یافتن و قبول هدایت است «مهتدین» هدایت یافتگان.
مثل: صفت. حالت. عبرت. حدیث. مراد از آن در اینجا حال و حکایت است.
استوقد: و قد: افروخته شدن آتش، ایقاد: افروختن آتش. استیقاد:
افروختن و افروخته شدن. در آیه به معنی افروختن است و اگر طلب مراد باشد معنای «استوقد نارا» چنین می‌شود: خواست آتشی بیافروزد.
اضائت: اضائه: روشن شدن و روشن کردن، لازم و متعدی هر دو آمده است چنان که در آیه اول متعدی و در آیه بعدی لازم است، اصل
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 55
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست