responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 466

است مراد از تثبیت اقدام، استقامت ورزیدن و مضطرب نشدن است، لفظ «انصرنا» به معنی «غالب کن ما را» است این دعا و توجه آنان به خداست که رمز موفقیت در کارها است آری استمداد از خدای جهاندار رمز پیروزی است.
251- فَهَزَمُوهُمْ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ قَتَلَ داوُدُ جالُوتَ وَ آتاهُ اللَّهُ الْمُلْکَ وَ الْحِکْمَةَ وَ عَلَّمَهُ مِمَّا یَشاءُ.
مراد از حکمت ظاهرا بصیرت و بینایی و کاردانی است و «عَلَّمَهُ مِمَّا یَشاءُ» هر آن چیزی است که خدا تعلیمش کرد، ظهور آن شامل نبوت نیز هست در جای دیگر آمده: وَ شَدَدْنا مُلْکَهُ وَ آتَیْناهُ الْحِکْمَةَ وَ فَصْلَ الْخِطابِ ص/ 20 مراد از آیه مورد تفسیر آنست که شهرت داود از این جنگ و کشتن جالوت شروع شد تا بعدا به حکومت و نبوت رسید.
وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَ لکِنَّ اللَّهَ ذُو فَضْلٍ عَلَی الْعالَمِینَ.
این آیه روشن می‌کند که در جهان پیوسته اعمال زور لازم است، باید متجاوز را دفع کرد در عمر دنیا روزی نخواهد بود که اخلاق و تربیت انسانها را از بکار بردن زور بی‌نیاز کند و همه مثل گوسفندان یک گله باشند حتی در عصر امام زمان- صلوات اللَّه علیه- که تسلط بر نفس، در جهان حکومت خواهد کرد با زور کار خواهد کرد، متجاوزان از ترس عدالت و شمشیر آن، سر جای خود خواهند نشست، این از فضل و رحمت خداست که متجاوزان را بدست دیگران می‌کوبد.
252- تِلْکَ آیاتُ اللَّهِ نَتْلُوها عَلَیْکَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّکَ لَمِنَ الْمُرْسَلِینَ «تلک» اشاره است به قصه بنی اسرائیل و تعیین طالوت که گذشت «بالحق» وصف «نتلوها» است یعنی آنچه ما می‌گوئیم حق است این اشاره است به آنچه یهود نقل می‌کنند آمیخته به باطل است جمله اخیر برای تأکید مطلب است یعنی تو از پیامبرانی فقط به خود و به وحی آسمانی اتکاء داشته باش نه به آنچه
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 466
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست