responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 462

اولا آنجا که سرنوشت به دست جنگ است باید جنگید و گرنه دشمن به هیچ قیمت حاضر نیست از مال و ناموس دست بردارد. جنگ سرنوشت‌ساز است مگر آنکه خصم به مسالمت حاضر باشد.
ثانیا: نباید از دستور خدا و رسول و رهبر راستین سرپیچی کرد و گرنه رسیدن به هدف ناممکن خواهد بود.
ثالثا: افراد را باید آزمود تا در وقت حساس تنها نماند.
رابعا اگر افراد کم باشند ولی مصمم و متوکل به خدا، پیروزی حتمی است اینک آیات.
246- أَ لَمْ تَرَ إِلَی الْمَلَإِ مِنْ بَنِی إِسْرائِیلَ مِنْ بَعْدِ مُوسی إِذْ قالُوا لِنَبِیٍّ لَهُمُ ابْعَثْ لَنا مَلِکاً نُقاتِلْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ.
در مجمع البیان به روایت از حضرت باقر علیه السّلام اسم آن پیامبر «اشموئیل» بود ظاهرا همان «سموئیل» باشد که در تورات آمده در تورات کتاب اول اسموئیل باب 4، 5، 6، 7، شکست فلسطینیان و آمدن صندوق عهد به میان بنی اسرائیل نقل شده است باید دانست که نظر قرآن از ذکر اینگونه حکایات آنست که از قضایای گذشته استفاده کنیم چون سنت جاریه جهان در حق گذشته و آینده یکی است، قرآن خود فرماید: لَقَدْ کانَ فِی قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِی الْأَلْبابِ یوسف/ 111 سُنَّتَ اللَّهِ الَّتِی قَدْ خَلَتْ فِی عِبادِهِ غافر/ 85 لذا قرآن به زمان و مکان و اشخاص توجه نکرده است.
قالَ هَلْ عَسَیْتُمْ إِنْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الْقِتالُ أَلَّا تُقاتِلُوا.
«هل عسیتم» به معنی «لعلکم» است آمدن «هل» برای تقریر آنست که به گمان من شما در صورت وجوب جنگ، حاضر به جنگ نخواهید بود [1] یعنی: شاید شما اگر جنگ نوشته شود جنگ نکنید. چنان که ذیل آیه:
[1]- جوامع الجامع.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 462
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست