responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 441

معنی ظهور و اظهار و به قول زجاج به معنی گوشه شی‌ء است.
خطبه: (بکسر خاء) خواستگاری. اصل آن خطب به معنی روبرو سخن گفتن است.
اکننتم: یعنی مخفی داشتید اصل آن کن به معنی پوشاندن و مستور کردن است.
تواعدوهن: مواعده با همدیگر وعده گذاشتن است.
تعزموا: عزم به معنی قصد و اراده است.
عقده: عقده به معنی بستن و گره زدن می‌باشد، عقده اسم چیزی است که گره زده می‌شود نکاح باشد یا پیمان و یا غیر آن. پس «النکاح» بیان «عقده» است.
کتاب: کتاب در اصل مصدر است به معنی نوشتن آن در آیه به معنی مفعول (مکتوب) می‌باشد.
فاحذروه: یعنی حذر کنید از او حذر به معنی پرهیز و احتراز از شی‌ء مخوف است.
تمسوهن: مس به معنی دست زدن است مثل لمس، مراد از آن آمیزش جنسی است.
تفرضوا: فرض به معنی تعیین، فریضه به معنی تعیین شده، اصل کلمه به معنی قطع است.
متعوهن: یعنی به آنها متاع دهید متاع مطلق مال است بقره/ 36.
موسع: ثروتمند، این کلمه از «سعه» به معنی فراخی و گسترش است.
قدر: (بر وزن ثمر) توانایی، اندازه، همچنین است قدر بر وزن عقل.
مقتر: فقیر و تنگدست، قتر به معنی کم کردن و تنگ گرفتن، مقتر اسم فاعل آنست.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 441
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست