responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 428

نکته‌ها

طلاق:

طلاق چیزی است که هر قانون و شریعت باید جواز آن را امضا کند، نمی‌شود ادامه تمام زناشویی‌ها را تضمین کرد و طلاق را تحریم نمود، هر قانونی که طلاق را تحریم کند بشر را در بن بست قرار داده است، کلیسای کاتولیک که طلاق را تحریم کرده سخت به اشتباه رفته است دادگاههای اروپا و امریکا علی رغم کلیسا جواز هزاران طلاق را صادر می‌کنند، و آن را ضرورت ایجاب می‌کند، دین مبین اسلام با آنکه طلاق را «ابغض الحلال عند اللَّه» می‌داند بنا به ضرورت زندگی جواز آن را امضاء کرده است [1].

عده:

حکمت وجوب عده آنچه به نظر می‌آید دو چیز است:
اول اینکه معلوم شود زن حامله است یا نه تا در صورت ازدواج با مرد دیگر، اختلاط نسل پیش نیاید. دوم: شاید در عرض آن مدت زن و شوهر از طلاق پشیمان شده و مرد به زن خود برگردد، البته با دو طهر، حامله بودن و نبودن معلوم می‌شود ولی تا سه طهر ظاهرا برای آنست که شاید مرد برای رجوع امکان بیشتر داشته باشد، چنان که در متعه فقط با دو حیض عده تمام می‌شود چون غرض فقط آنست که بدانیم رحم زن از نطفه پاک است.

مهر:

مهر در اسلام برای بزرگداشت زن و عطیه‌ایست که از مرد به او می‌رسد وَ آتُوا النِّساءَ صَدُقاتِهِنَّ نِحْلَةً نساء/ 4، نحله به معنی عطیه و پیش‌کش است، مهر از حیث کم و


[1]- در کافی از حضرت صادق- علیه السّلام- نقل شده:
«ما من شی‌ء مما أحله اللَّه عز و جل ابغض الیه من الطلاق ...»
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 428
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست