responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 332

183- ای اهل ایمان بر شما روزه نوشته شده چنان که به گذشتگان نوشته شده بود تا پرهیزکاری کنید (و پرهیزکار باشید).
184- (آن روزه) در روزهای معدودی است هر که از شما مریض یا در مسافرت باشد همان اندازه در روزهای دیگر روزه بگیرد و بر کسانی که تاب روزه ندارند (مانند پیران و غیره) لازم است عوض بدهند، مسکینی را اطعام کنند هر که کار خوب را با رغبت انجام دهد برای او بهتر است، روزه برای شما بهتر است اگر بدانید.
185- (آن چند روز) ماه رمضان است که قرآن به عنوان هدایت مردم در آن نازل شده قرآن آیات روشنی است از جنس هدایت و فرقانی که بر پیامبر نازل گشته. هر که از شما در این ماه در حضر باشد آن را روزه بدارد و هر که مریض یا در سفر باشد همان قدر از روزهای دیگر روزه بگیرد، خدا برای شما راحتی می‌خواهد نه زحمت. و تا تعداد روزه را کامل کنید و خدا را در برابر آنکه هدایتتان کرده تعظیم نمائید (یا تکبیر گوئید) و تا سپاس‌گزار باشید.
186- (ای پیامبر) وقتی که بندگان من، مرا از تو پرسند، من به آنها نزدیک هستم، دعای دعا کننده را وقتی که مرا بخواند اجابت می‌کنم، از من این سخن را بپذیرند و به من ایمان آورند تا کمال یابند.
187- آمیزش با زنان در شب روزه بر شما حلال شده آنها لباس شما هستند و شما لباس آنهائید، خدا می‌دانست که شما بر خودتان خیانت خواهید کرد لذا به شما برگشت و از شما اغماض نمود، اکنون با آنها آمیزش کنید و آنچه (اولاد) برای شما نوشته بطلبید، و بخورید و بیاشامید تا رشته سفید صبح از رشته تاریک شب نمایان شود سپس روزه را تا شب به پایان برید. و آن گاه که در مساجد به اعتکاف مشغولید با زنان آمیزش نکنید، اینهاست مرزهای خدا، به مرزهای خدا نزدیک نشوید، همین طور آیات خویش را به مردم بیان می‌کند تا پرهیزکار شوند.

کلمه‌ها

الصیام: صوم و صیام به معنی روزه است. اصل کلمه به معنی امساک از مطلق

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 332
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست