نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 321
یعنی به قدری عادل و شریف یا ذلیل است گویی خودش در آن محو
شده و یکپارچه عدالت و شرافت یا ذلت شده است، در اینجا هم: آنکه دارای
چنین صفات است گویی یکپارچه بر و نیکوکاری است. یعنی: نکویی آن نیست که
به سوی مشرق و مغرب رو کنید (این در صورتی است که بدون دستور خدا باشد)
بلکه نکویی و نکوکار آنست که به خدا، قیامت، ملائکه، کتابهای آسمانی و
پیامبران ایمان داشته باشد، این قسمت راجع به عقیده و مطالب درونی است. وَ
آتَی الْمالَ عَلی حُبِّهِ ذَوِی الْقُرْبی وَ الْیَتامی وَ الْمَساکِینَ
وَ ابْنَ السَّبِیلِ وَ السَّائِلِینَ وَ فِی الرِّقابِ این قسمت راجع به
انفاق مال و شامل انفاقهای واجب و مستحبّ هر دو است و این نتیجه ایمان و
اعتقاد سابق میباشد، قید «علی حبه» مفید آنست که مال خرج شده، زیاد و قابل
اعتناء باشد و درد آنها را دوا کند نه مقداری که مورد اعتناء و مورد علاقه
انفاق کننده نیست مثل انفاقهای ناچیز، این قید در سوره آل عمران/ 92
الدهر/ 8 نیز آمده است. «ابن السبیل» کسی است که فقط با این لفظ شناخته
میشود یعنی درمانده دور از وطن که لازم است از انفاق واجب و مستحبّ به
وطنش فرستاده شود. مراد از «رقاب» بردههایی است که لازم است خریده و آزاد شوند. وَ
أَقامَ الصَّلاةَ وَ آتَی الزَّکاةَ این هر دو عمل عبادی، اولی ارتباط با
خدا دومی رابطه با خلق است. به نظرم زکاة از جهت اهمیت ذکر شده و گرنه «آتی
المال» شامل آن نیز هست. وَ الْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذا عاهَدُوا وَ
الصَّابِرِینَ فِی الْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ حِینَ الْبَأْسِ این
قسمت نیز مقداری از اخلاق آنها است که به پیمان خود وفادار و در گرفتاریهای
مالی و بدنی صبور و به وقت جنگ با استقامت هستند.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 321