نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 320
و انسان از باب ذکر جزء و اراده کل است. بأساء:
بأس بؤس بأساء هر سه به معنی سختی و ناپسند است، بأساء را سختی شدید نیز
گفتهاند. به معنی عذاب، خوف و جنگ نیز آیند که همه مصداق سختی میباشند. ضراء:
ضرر شدید. بأساء و ضراء اگر یک جا ذکر شوند مراد از اولی سختیهای خارج از
وجود است مثل ضرر مالی و از دومی گرفتاری وجود مثل بیماری. این هر دو کلمه
اسم مؤنث و مفرد هستند. (قاموس قرآن).
شرحها
این آیه در صدد معرفی اعمال نیک و مردان نیکوکار است و میگوید: نیکوکار
کسی است که از درون به توحید و واقعیات معتقد، و از بیرون مصدر اعمال نیک و
خدا پسند باشد و در پیشآمدها استقامت ورزد و خود را نبازد. در المیزان
از حضرت رسول صلّی اللَّه علیه و آله نقل شده: هر که به این آیه عمل کند
ایمانش کامل است. در شأن نزول آیه گفتهاند: درباره تحویل قبله بحث و جدال و
گفتگو زیاد شد و یهود دست بردار نبود تا آیه شریفه نازل گردید. ولی
نمیشود گفت: در این مورد فقط این آیه نازل شده است بلکه آیات قبل و بعد نیز نازل شدهاند، ضمنا در این آیه مطلب فوق بررسی گردیده است. 177- لَیْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَکُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَ الْمَغْرِبِ وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ .... «بر»
اول به معنی نیکوکاری است و همچنین «بر» دوم، ولی حمل «من آمن» بر آن از
جهت مبالغه است. گویند: فلانی عدالت و شرافت یا ذلت است
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 320