responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 250

در اینجا از باب تغلیب، به عمو، پدر اطلاق شده است، چون اسماعیل عموی فرزندان یعقوب بود نه پدر و جدشان. پس معلوم می‌شود که یعقوب به فرزندان خویش دین ابراهیم و دین توحید را سپرده است.
134- تِلْکَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُوا یَعْمَلُونَ.
این آیه در بیان آنست که گناه و ثواب هر کس مربوط به خود او است، کسی از عمل کسی مسئول نیست وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْری خطاب «لکم- تسئلون» ظاهرا متوجه بر یهود است و شاید راجع به عموم باشد و خلاصه نباید به گذشتگان بالید و گفت: نسب پاک ما را نجات خواهد داد یهود هم نمی‌تواند تنها به نسب و گذشتگان اکتفاء کنند بلکه باید پیرو طریق آنها باشند که قرآن می‌گوید.
اگر گویند: چرا فرموده: وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا کانُوا یَعْمَلُونَ؟ مگر ما از طاعت آنها بهره خواهیم برد که فقط مسئول بودن را نفی کرده است؟
گوئیم: جمله لَها ما کَسَبَتْ وَ لَکُمْ ما کَسَبْتُمْ روشن می‌کند که پاداش هر کس به خودش مخصوص است و جمله: وَ لا تُسْئَلُونَ ... مسئولیت در مقابل گناه دیگران را نفی می‌کند، پس هر دو لنگه در آیه بیان شده است.

نکته‌ها

بهترین زندگی:

بهترین زندگی آنست که انسان اول و آخر هستی را بداند و بداند از کجا آمد، به کجا می‌رود و اکنون در کجا و چگونه است، بهترین زندگی آنست که خدای جهان را شناخته و غرض او را از ایجاد انسانها بدانیم و طبق فرمان او زندگی کنیم، این است که مردان نمونه، توحید و حق‌پرستی را از خود به یادگار گذاشته و

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 250
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست