responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 249

به عبارت دیگر: ما ابراهیم را در دنیا برگزیدیم و او در آخرت در ردیف نیکوکاران است او کسی است که خدا به او گفت: مطیع من باش. در جواب گفت: مطیع رب العالمین هستم. پس هر که از دین چنین کسی اعراض کند سفیه و احمق است. ضمنا این جملات مقام شامخ ابراهیم علیه السّلام را به بهترین وجهی مجسم می‌کند.
132- وَ وَصَّی بِها إِبْراهِیمُ بَنِیهِ وَ یَعْقُوبُ.
ضمیر «بها» راجع است به ملت و یا خصلت تسلیم که در آیه اخیر ذکر شد. یعنی ابراهیم به فرزندانش و یعقوب نیز به فرزندانش (که بنی اسرائیل باشند) این دین را سفارش کردند و هر دو در روزگار خویش خطاب به اولاد چنین گفتند:
یا بَنِیَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفی لَکُمُ الدِّینَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ای فرزندان من خدا این دین توحید را برای شما برگزیده، و ملازم آن باشید و در ملازمت آن از دنیا بروید، مبادا از دین بیرون شوید و در آن حال مرگتان برسد. که انسان به عمر خویش اطمینان ندارد.
133- أَمْ کُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ یَعْقُوبَ الْمَوْتُ.
«ام» در اینجا منقطعه و به معنی نفی است یعنی شما وقت مرگ یعقوب حاضر نبودید، کلمه «کنتم» خطاب به یهود است آیه در بیان آنست که یعقوب وقت مرگ فرزندان خود را مخاطب قرار داده و گفت: پس از من چه چیز را عبادت خواهید کرد؟ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِی آنها در جواب گفتند:
نَعْبُدُ إِلهَکَ وَ إِلهَ آبائِکَ إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ.
یعنی: ما همان معبود را پرستش خواهیم کرد که معبود تو و پدران تو است و او معبود یکتاست او نه تنها معبود ما است بلکه ما به او تسلیم محض هستیم.
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 249
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست