نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 249
به
عبارت دیگر: ما ابراهیم را در دنیا برگزیدیم و او در آخرت در ردیف
نیکوکاران است او کسی است که خدا به او گفت: مطیع من باش. در جواب گفت:
مطیع رب العالمین هستم. پس هر که از دین چنین کسی اعراض کند سفیه و احمق
است. ضمنا این جملات مقام شامخ ابراهیم علیه السّلام را به بهترین وجهی
مجسم میکند. 132- وَ وَصَّی بِها إِبْراهِیمُ بَنِیهِ وَ یَعْقُوبُ. ضمیر
«بها» راجع است به ملت و یا خصلت تسلیم که در آیه اخیر ذکر شد. یعنی
ابراهیم به فرزندانش و یعقوب نیز به فرزندانش (که بنی اسرائیل باشند) این
دین را سفارش کردند و هر دو در روزگار خویش خطاب به اولاد چنین گفتند: یا
بَنِیَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفی لَکُمُ الدِّینَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ
أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ای فرزندان من خدا این دین توحید را برای شما
برگزیده، و ملازم آن باشید و در ملازمت آن از دنیا بروید، مبادا از دین
بیرون شوید و در آن حال مرگتان برسد. که انسان به عمر خویش اطمینان ندارد. 133- أَمْ کُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ یَعْقُوبَ الْمَوْتُ. «ام»
در اینجا منقطعه و به معنی نفی است یعنی شما وقت مرگ یعقوب حاضر نبودید،
کلمه «کنتم» خطاب به یهود است آیه در بیان آنست که یعقوب وقت مرگ فرزندان
خود را مخاطب قرار داده و گفت: پس از من چه چیز را عبادت خواهید کرد؟ ما
تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِی آنها در جواب گفتند: نَعْبُدُ إِلهَکَ وَ إِلهَ آبائِکَ إِبْراهِیمَ وَ إِسْماعِیلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ. یعنی:
ما همان معبود را پرستش خواهیم کرد که معبود تو و پدران تو است و او معبود
یکتاست او نه تنها معبود ما است بلکه ما به او تسلیم محض هستیم.
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 249