responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 196

جواب «من» محذوف و از مضمون کلام معلوم است یعنی هر که به جبرئیل دشمن باشد به خدا دشمن است زیرا جبرئیل در این کار تقصیری ندارد او به اذن خدا وحی می‌آورد. دشمنی جبرئیل نمی‌تواند عذر باشد، زیرا اولا او به اذن خدا کار می‌کند. ثانیا این کتاب، تورات را تصدیق می‌کند. نمی‌شود تورات حق و تصدیق کننده آن ناحق باشد. ثالثا قرآن هدایت برای عموم است خواه جبرئیل آورده باشد یا ملک دیگر. رابعا بشارتی است برای مؤمنان، هر که در آن تدبر کند خواهد دانست که لازم است بدان ایمان آورد.
نَزَّلَهُ عَلی قَلْبِکَ مفید آنست که قلب تو ظرف قرآن و تصدیق کننده آن است به نظر می‌آید «هدی» راجع به عموم باشد مثل «هُدیً لِلنَّاسِ» بقره/ 185.
98- مَنْ کانَ عَدُوًّا لِلَّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ ...
این آیه یک قدم از آیه قبلی بالاتر گذاشته و نیز جواب «من» را که در آیه قبلی گذشت روشن می‌کند. یعنی نه تنها جبرئیل، بلکه هر که جبرئیل و میکائیل و ملائکه و پیامبران خدا را دشمن دارد کافر است و خدا کافران را دشمن دارد آری: فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرِینَ.
99- وَ لَقَدْ أَنْزَلْنا إِلَیْکَ آیاتٍ بَیِّناتٍ وَ ما یَکْفُرُ بِها إِلَّا الْفاسِقُونَ.
این آیه مفید آنست که قرآن در حق بودن به دلیل احتیاج ندارد، آیات واضحی است، هر که تدبر کند خواهد فهمید، اینکه گویند: جبرئیل را دشمن داریم لذا ایمان نمی‌آوریم عذر باطلی است، قرآن خود می‌گوید من حق هستم فقط فاسقان مرا انکار می‌کنند.
100- أَ وَ کُلَّما عاهَدُوا عَهْداً نَبَذَهُ فَرِیقٌ مِنْهُمْ بَلْ أَکْثَرُهُمْ لا یُؤْمِنُونَ همزه استفهام برای انکار و توبیخ است و آیه در مقام اخبار می‌باشد یعنی:
اینها هر وقت پیمانی بستند گروهی آن را شکسته و اعتنایی به آن نکردند. ظاهرا
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 196
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست