responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 195

تحریم/ 4 در روایات جبرئیل آمده در المنار گفته: آن اسم عجمی است. «جبر» در سریانی به معنی نیرو، «ایل» به معنی خدا است یعنی نیروی خدا، در مجمع البیان «جبر» را بنده گفته است.
(قاموس قرآن) بشری: بشری و بشارت به معنی خبر مسرت بخش است، در خبر اندوه بخش نیز بکار می‌رود.
میکال: نام فرشته‌ای است، در روایات و دعای سوم صحیفه سجادیه میکائیل آمده و روایت شده: آن رئیس ملائکه‌ای است که به ارزاق بندگان مأمور هستند مشروح سخن در قاموس قرآن لفظ (مکل) آمده است.
نبذ: انداختن چیزی از روی بی‌اعتنایی. به قولی مطلق انداختن است «نبذ»: انداخت.
وراء: لفظی است به معنی پس و پیش (امام- خلف) بکار می‌رود.

شرحها

در ادامه بررسی پرونده یهود، دو مطلب در آیات پنجگانه فوق مورد نظر است یکی این که: می‌گفتند جبرئیل را دشمن داریم، او است که اسرار ما را فاش می‌کند محمد را از تبانیهای ما مطلع می‌سازد، ما را میان مردم و مسلمانان مفتضح می‌نماید، از فنای ما و پیشرفت اسلام خبر می‌دهد.
پس به وحی دشمن خود تسلیم نخواهیم شد، دیگر آنکه به عهد و پیمان یهود نمی‌شود اعتماد کرد، پیمان‌شکنی و نادیده گرفتن حقائق در آنها یکی دو تا نیست.
97- قُلْ مَنْ کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلی قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ، مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدیً وَ بُشْری لِلْمُؤْمِنِینَ

نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 195
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست