نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 195
تحریم/
4 در روایات جبرئیل آمده در المنار گفته: آن اسم عجمی است. «جبر» در
سریانی به معنی نیرو، «ایل» به معنی خدا است یعنی نیروی خدا، در مجمع
البیان «جبر» را بنده گفته است. (قاموس قرآن) بشری: بشری و بشارت به معنی خبر مسرت بخش است، در خبر اندوه بخش نیز بکار میرود. میکال:
نام فرشتهای است، در روایات و دعای سوم صحیفه سجادیه میکائیل آمده و
روایت شده: آن رئیس ملائکهای است که به ارزاق بندگان مأمور هستند مشروح
سخن در قاموس قرآن لفظ (مکل) آمده است. نبذ: انداختن چیزی از روی بیاعتنایی. به قولی مطلق انداختن است «نبذ»: انداخت. وراء: لفظی است به معنی پس و پیش (امام- خلف) بکار میرود.
شرحها
در ادامه بررسی پرونده یهود، دو مطلب در آیات پنجگانه فوق مورد نظر است
یکی این که: میگفتند جبرئیل را دشمن داریم، او است که اسرار ما را فاش
میکند محمد را از تبانیهای ما مطلع میسازد، ما را میان مردم و مسلمانان
مفتضح مینماید، از فنای ما و پیشرفت اسلام خبر میدهد. پس به وحی دشمن
خود تسلیم نخواهیم شد، دیگر آنکه به عهد و پیمان یهود نمیشود اعتماد کرد،
پیمانشکنی و نادیده گرفتن حقائق در آنها یکی دو تا نیست. 97- قُلْ مَنْ
کانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلی قَلْبِکَ بِإِذْنِ
اللَّهِ، مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ وَ هُدیً وَ بُشْری
لِلْمُؤْمِنِینَ
نام کتاب : تفسيراحسنالحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر جلد : 1 صفحه : 195