responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 113

معنی خیلی مناسب خواهد بود یعنی: شما می‌توانید با استعانت و یاری طلبی از صبر و نماز بر امیال خود فائق آئید و اسلام را قبول کنید، این استعانت سنگین است مگر بر آنان که خاشع هستند و در برابر واقعیت نرمش نشان می‌دهند، و اگر به «الصلاة» برگردد آن وقت این کلام مطلب مستقلی خواهد بود که آیه بعدی هم به مناسبت آن آمده است.
در صورت دوم سنگین و سخت بودن نماز برای غیر خاشعین بدان علت است که در آن مزدی امید ندارند و نماز در نظر آنها زحمت بی‌فائده‌ای است، اما خاشعان که امید ثواب خداوند را دارند و آن را کاری بی‌اجر نمی‌دانند نماز بر آنها بسیار آسان و لذت‌بخش است. خاشعان همان متواضعان و تسلیم شدگان به حق می‌باشند.
46- الَّذِینَ یَظُنُّونَ ... راجِعُونَ.
این آیه بیان «الخاشعین» است به نظرم ظن راجع به وجود قیامت نیست تا بحث شود که راجع به آخرت یقین لازم است و در آیه چهارم خواندیم وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ و نیز بگوئیم: ظن به معنای یقین است و یا ظن به آخرت نیز شخص را از کار بد باز می‌دارد، بلکه ظن راجع به لقاء اللَّه و ثواب خداوندی است چنان که در جای دیگر به لفظ «یرجو» آمده است فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً کهف/ 110 ظن ثواب عمل و امید ثواب عمل غیر از اعتقاد به قیامت است.
ما با آنکه به وجود قیامت یقین داریم به ثواب اعمالمان ظن قوی داریم چون ممکن است در اثر بعضی از کارها، ثواب ما حبط شود و یا عمل مورد قبول واقع نگردد.
خدا در ملامت کافران می‌گوید که گفتند: ما نَدْرِی مَا السَّاعَةُ إِنْ نَظُنُّ إِلَّا ظَنًّا وَ ما نَحْنُ بِمُسْتَیْقِنِینَ جاثیه/ 32 پس ظن به قیامت کافی نیست.
وَ أَنَّهُمْ إِلَیْهِ راجِعُونَ رجوع الی اللَّه عبارت اخرای رجوع به ثواب یا
نام کتاب : تفسيراحسن‌الحديث نویسنده : قرشی، سید علی اکبر    جلد : 1  صفحه : 113
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست