responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 2  صفحه : 136

غور از همه اجناس بدست كفار افتاد، و اهل غور (از درمي) چهار دانگ شهادت يافتند [1] ملك قطب الدين با لشكر خود، دران قلعه پناه جست، منكوته نوين و قراچه نوين و البر نوين [2] با لشكر انبوه بپاي آن قلعه آمدند، و چون ايشان را معلوم شد: كه اهل قلعه را آب اندك است، در پاي [قلعه] سيفرود لشكر گاه نصب كردند [3] و جنگ در آغازيدند، و مدت پنجاه روز دران [4] قلعه جنگهاي سخت كردند، و از جانبين مسلمانان بسيار شهيد شدند (و) كافران بي‌شمار در دوزخ [5] رفتند، و در حصار مواشي [6] بسيار بود، آنچه امكان قديد كردن بود [7] بكشتند، و قديد كردند، و باقي بقدر بيست و چهار هزار و چار صد و اند، از بي‌آبي بمردند، همه را از باره قلعه بيرون انداختند [و] بر خاك زير قلعه، بر روي [8] كوه تمام روي [قلعه] بقدر چهل گز مرده از چاروا [9] بگرفت، و يك گز كوه پيدا نبود و اهل قلعه را فرمان شد: تا از آب و علوفه هر روزه وظيفه معين كردند. مردي را نيم من آب و يك سير غله [10] (و) وظيفه ملك يك من آب بود، نيم من بجهت خوردن. و نيم من بجهت وضو ساختن، و در قلعه هيچ اسپي نماند، مگر يك اسپ خاصه ملك كه آب وضوي ملك [كه] در وجه آن اسپ بود، در طشت جمع شدي، تا آن اسپ بخوردي، و چون مدت پنجاه روز تمام شد، جماعتيكه بر محافظت حوض آب نصب [شده] بودند، خبر دادند: كه در حوض يك روزه آب بيش نمانده است شخصي از قلعه بيرون رفت، و لشكر مغل را ازين معني [11] خبر داد.
[1] مط و مب: يافت
[2] كذا در مط و مب، اصل: ابسد نوين، راورتي: اتسز نوين كه در نسخ خطي وي: البر، السر، السبر، اتر، اسز، البسز، البور، هم آمده، و يك نسخ با ديگر مطابقت ندارد.
[3] مط و مب: گردانيدند
[4] مط و مب: بران
[5] مط و مب: بدوزخ
[6] اصل: مويشي
[7] مط و مب: قديد داشت بكشتند
[8] مط و مب و در روي
[9] مط و مب: چهل گز آن مردار چاروا بگرفتند، كه يك الخ .... كلمه چاروا كه بمعني چهار پاست درين كتاب مكررا مي‌آيد و در زبان پشتو (خاروي) مستعمل است و از مصدر (خريدل) ساخته شده، كه بمعني چريدن است يعني چار پاي چرنده.
[10] مط و مب: و يك من غله
[11] مط و مب: حال
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 2  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست