responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 449

و منهاج سراج (را) كه داعي اين دولت است، قضا و خطابت و امامت و احتساب و كل امور شرعي و تشريفات فاخر و انعامات وافر ارزاني داشت، حق تعالي دستگير (ي) روح مطهر و قالب معطر آن پادشاه غازي كريم و عادل عالم‌پرور گرداناد [1].
و دوم ماه ربيع الاول [2] همين سال، از پاي قلعه مراجعت فرمود و بقدر يك فرسنگ از پاي قلعه، بطرف حضرت لشكرگاه كرد، و نوبت سلطنت در ان مقام پنج شد، و چون بحضرت باز آمد، در شهور سنه احدي و ثلاثين و ستمائة [3]، لشكر اسلام را بطرف بلاد مالوه برد، و حصن شهر بهيلسان [4] را بگرفت و بتخانه كه سيصد سال بود تا آنرا عمارت ميكردند، و رفعت او بقدر صد و (پنج) [5] گز بود خراب كرد (و از آنجا بطرف اجين نگري رفت و بتخانه مهاكال ديو را خراب كرد) [6] و تمثال بكرماجيت [7] كه پادشاه اجين نگري بوده است، و از عهد او (تا بدين وقت) از يك هزار و دويست [8] سال است، و تواريخ هندوان از عهد او مينويسند، و چند تمثال ديگر: كه از برنج ريخته بودند، با سنگ مهاكال [9] بحضرت دهلي آورد، و در شهور سنه ثلاث و ثلثين و ستمائة، لشكرهاي هندوستان بطرف بنيان [10] برد، در ان سفر ضعف بر ذات مبارك او مستولي شد [11]، و چون بسبب زحمت نفساني از آنجا مراجعت كرد، روز چهارشنبه چاشتگاه غره شعبان باختيار منجمان بحضرت دهلي كه دار الملك جلالي بود، در عماري [12] نشسته در آمد بعد از نوزده روز چون مرض او قوي شد، در روز دوشنبه بيستم ماه شعبان سنه ثلث ثلاثين
[1] اصل: گرداند
[2] متن مط: ربيع الآخر. حاشيه مط: ربيع الاول. راورتي: ربيع الآخر
[3] مط و راورتي: 632 يكي از نسخ ماخذ مط: 631
[4] اصل و پ: ننلسان.
متن مط: بهيلسا. ديگر نسخ: بهيلسان، بيلستان. راورتي: بهلسان. بقرار آئين اكبري (ج 2 ص 96) بهيلسه در سر كار ايسين صوبه مالوه بود و مسكن راجپوت. كه ضبط مط بدان نزديكتر است، در كتاب الهند البيروني بهيلسه است، كه آنرا بنام بهايليشه راب النوع آفتاب ميخواندند.
[5] پ: ندارد
[6] پ: را خراب كرد، ندارد.
[7] اصل: مكواجيت
[8] كذا در اصل.
متن مط: 1316 سال، حاشيه مط: 1200، ايليوت و راورتي: 1316. در بعضي نسخ: 1200
[9] پ: مها كل. اما نام اجين نگري در ايليوت تنها اجين است (2: 324)
[10] اصل: بنبان.
متن مط و پ: بنيان. حاشيه مط: بدهيان، بيانه، راورتي: بنيان، بنبان، فرشته و بدايوني و طبقات اكبري: ملتان رك: 43)
[11] مط: گشت
[12] عماري: محمل شتر و پيل و گردون كه ذريعه اسپ يا گاو كشند (غياث).
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 449
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست