responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 447

نظام الملك محمد جنيدي و ديگر ملوك را در عقب ملك ناصر الدين بطرف قلعه بهكر فرستاد، و مدت سه ماه [1] در پاي حصار اچه جنگ فرمود روز سه شنبه بيست و هفتم ماه جمادي الاخري [2] سنه خمس و عشرين و ستمائة (قلعه) اچه بصلح فتح شد، و در همين ماه ملك ناصر الدين قباچه از حصار بهكر خود را در پنجاب [3] غرق كرد، و پيش از اين بچند روز پسر خود ملك علاء الدين بهرامشاه را بخدمت سلطان شمس الدين طاب ثراه فرستاده بود.
بعد از چند روز خزاين و بقاياي حشم ملك ناصر الدين بخدمت درگاه پيوستند، و آن بلاد تا آب محيط [4] فتح شد، و ملك سنان الدين جنيسر [5] كه والي ديول و سند بود، بخدمت درگاه شمسي پيوست، و چون دل مبارك آن پادشاه از فتح آن بلاد فارغ شد، روي بدار الملك جلال دهلي نهاد، و اين كاتب خدمت بارگاه اعلي آن پادشاه اهل الايمان در روز اول كه بپاي (قلعه) اچه حرسها اللّه لشكرگاه نصب فرمود دريافته بود، و منظور نظر مبارك او شده چون از پاي آن قلعه انصراف فرمود در موافقت حشم منصور آن پادشاه غازي بحضرت دهلي اجلها اللّه آمد، و در ماه رمضان سنه خمس و عشرين و ستمائة بحضرت اعلي و صول بود. درين وقت رسل دار الخلافت با تشريفات وافره بحدود ناگور رسيده بود، و در روز دوشنبه بيست و دوم [6] ماه ربيع الاول سنه ست و عشرين و ستمائة بحضرت رسيدند، و شهر را آذين [7] بستند، و آن پادشاه و ملوك و فرزندان طاب ثراهم و ديگر ملوك و خدم و بندگان همه بخلعت دار الخلافت مشرف گشتند، و بعد از [آن] چنان بزم و شادي در ماه جمادي الاولي سنه ست و عشرين و ستمائة، خبر فوت ملك سعيد ناصر الدين محمود رسيد
[1] متن مط: يك ماه. حاشيه: سه ماه. راورتي: سه ماه
[2] متن مط: 28 ماه جمادي الاولي. حاشيه:
27 جمادي الاخري. راورتي: 28 جمادي الاولي
[3] مط: آب سنده. راورتي: در پنجاب
[4] مط: تا لب درياي محيط
[5] متن مط: سنان الدين حبش. حاشيه مط: شهاب الدين حبش. راورتي:
سنان الدين چتي سر، يا جيتر يا حبش. پ: حبش. كلمه جنيسر در جهان گشاي جويني (2: 146) چنيسر و در تحفه الكرام هم چنين است، ولي نام سنان الدين درين كتب نيست. در بين مردم سند تا كنون داستان چنيسر و ليلا سروده مي‌شود، در بناول پور روستائي باين نام موجود است (مهران بقلم راورتي 242).
[6] اصل: دوم. يكي از نسخ ماخذ مط: دوم متن مط و راورتي: 22
[7] مط: آئين.
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 447
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست