responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 441

و حوزه دين محمدي، و منصه [1] ملت احمدي، و قبه اسلام [2] مشارق گيتي صانها اللّه عن الآفات و احضرها السعادات [3]، جمع آورد و اين شهر بكثرت انعامات، و شمول كرامات آن پادشاه ديندار، محط رجال [4] آفاق گشت، و هر كه از حبايل يد [5] حوادث [بدان] بلاد عجم و نكبات كفار مغل، بفضل ايزدي خلاص يافت، ملاذ و ملجأ و مهرب [6] و مأمن، حضرت جهان پناه آن پادشاه ساخت، والي يومنا هذا آن قواعد امن و امان ممهد و مستحكم است، و تا باد چنين باد.
از ثقات روات چنين سماع [7] افتاد: كه چون سلطان شمس الدين نور اللّه مرقده، در صغر سن (كه) بحكم ايزدي از بلاد تركستان و قبايل البري نامزد سلطنت ممالك هندوستان شد چنان بود: كه پدر او را ايلخان [8] نام بود، و او را اتباع (و اقربا) و خيل بسيار بود، و اين پادشاه را در اول صورت [9]، از جمال و كياست و حسن خلقت نصيب تمام بود، چنانچه برادران او از حسن كياست او حسد كرده، او را به بهانه تماشاء گله اسپان، از پيش مادر و پدر بيرون آوردند يوسف صفت: قالوا يا ابانا! مالك لا تأمنا علي يوسف و انا له لناصحون ارسله معنا غدا يرتع و يلعب (و انا له لحافظون [10] چون بسر گله اسپان آوردند، بدست بازرگاني بفروختند.
بعضي گويند [11]: (كه) آن طايفه فروشنده، پسران عم او بودند، بازرگانان او را بطرف بخارا آوردند، و بدست يكي از اقرباي صدر جهان بخارا فروخت [12] و چند گاه دران خانواده بزرگي و طهارت بود، و كرايم آن دودمان او را در حجر [13] اصطناع چون اولاد در رضاع مي‌پروردند.
يكي از ثقات روايت كرد: كه از لفظ [14] مبارك آن پادشاه نور اللّه مضجعه شنيدم، كه وقتي از ان خاندان قراضه [15] بمن دادند، كه در بازار رو و قدري انگور بخر و بيار! چون ببازار رفتم، در اثناي آن راه [16]
[1] مط: و بيضه
[2] مط: قبه الاسلام
[3] مط: السادات
[4] مط: محط رجال
[5] مط: حبايل حوادث
[6] اصل: مهزب
[7] مط: استماع
[8] مط: ايلم خان. راورتي در متن: كذا در حاشيه بحواله نسخ خطي: يلم خان، ايلخان.
[9] مط: صوت.
[10] قرآن، يوسف 12
[11] مط: گفته‌اند
[12] مط: فروختند
[13] اصل: حجر
[14] اصل: مضجع
[15] قراضه:
ريزه‌زر (نصاب)
[16] مط: راه آن. طبقات ناصري ج‌1 442 الاول السلطان المعظم شمس الدنيا و الدين ابو المظفر التتمش[1] السلطان ..... ص : 440
نام کتاب : طبقات ناصري(تاريخ ايران و اسلام) نویسنده : سراج جوزجانی، منهاج الدین    جلد : 1  صفحه : 441
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست