نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 8 صفحه : 98
نمايد و در آن انديشه نكند و به آن استدلال نكند!اگر گويند:چگونه گفت كس از اين چنين مردم [1]ظالمتر نباشد و ما دانيم كه اگر قتل نفس و غصب مال به آن ضم كنند ظالمتر باشد،جواب آن است كه گوييم [2]:اين بر طريق مبالغه است،يعنى از هر ظلمى كه در جهان هست كفر بتر [3]باشد و كافر ظالمتر باشد،چنان كه گفت: إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ [4]،آنگه گفت: سَنَجْزِي [5]،پاداشت [6]دهيم آنان را كه از آيات ما اعراض كنند به بتر عذابى به آن عدول و اعراض كه كرده باشند.اگر گويند:
چون بر قاعدۀ شما آن است كه اين كه كرد با اين گروه براى قطع عذر كرد تا ايشان را حجّت نباشد بر خداى،پس آنان كه پيش اينان بودند كه كتاب به ايشان نرسيد و ايشان رسول را در نيافتند،عذر ايشان مقطوع نباشد و ايشان را بر خداى حجّت بود،گوييم:خلاف اين است براى آنكه ايشان را ادلّه باشد و الطاف در معلوم خدا كه با ايشان [7]كرده بود كه قائم باشد مقام اين را از ادلّۀ عقل و كتب پيغامبران [8]پيشين و شرع ايشان،و اينان را نيز اگر خداى تعالى صلاح در آن شناختى كه بر شرع پيغامبران [9]مقدّم رها كند مستغنى بودندى در باب لطف از اين كتاب و لكن چون خداى تعالى دانست كه مصلحت اين مكلّفان مختلف شد به اختلاف اوقات و اشخاص،اينان را كتابى دگر داد و بيانى نو كرد[127-پ] و اگر در حقّ ايشان دانستى كه اين يا مثل اين مصلحت است،هم نفرمودى.