responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 8  صفحه : 300

جواب پنجم از او آن است كه:الّا كه خداى خواهد كه شما را با دين ما آرد تا دين ما و شما يكى شود،پس تلخيص كلام آن باشد كه الّا كه خداى خواهد كه ما بر يك ملّت باشيم و آن ملّت مسلمانى است،و اگر كلام بر ظاهر خود گيرند همين معنى دارد كه ملّت ايشان يكى شود.

اگر گويند:اين جواب اقتضاى آن مى‌كند كه خداى نمى‌خواهد كه ايشان با ايمان آيند،گوييم:خداى تعالى از ايشان ايمان و رجوع به [1]ايمان مى‌خواهد، الّا آن است كه بر سبيل اجبار [2]،و شعيب-عليه السّلام-در [3]خواست كه الّا كه خداى خواهد كه جبر كند شما را بر ايمان،و اين جارى مجراى آن باشد كه خداى تعالى گفت: وَ لَوْ شٰاءَ رَبُّكَ لَآمَنَ مَنْ فِي الْأَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً [4]-الآية.

جواب ششم از اين آن است كه:الّا كه خداى خواهد كه شما را تمكّنى كند ازآن‌كه بر ما اكراه كنى [5]و ما را با اكراه [6]با دين خود آرى [7]،آنگه[ما] [8]با اظهار دين شما آييم مكره [9]نه مخيّر،گفت و بيانش قوله: أَ وَ لَوْ كُنّٰا كٰارِهِينَ .

جواب هفتم از اين آن است كه:[173-پ]الّا كه خداى تعالى خواهد كه ما را متعبّد بكند به اظهار كلمۀ كفر و اخفاى كلمۀ ايمان على وجه التّقيّة و دفع المضرّة على [10]النّفس و الأهل.

اگر گويند:اين در حقّ پيغامبران روا باشد؟گوييم:[اگرچه] [11]كلام، شعيب مى‌گويد،مراد باستثناء او نباشد قوم او باشند.و قوله: أَ وَ لَوْ كُنّٰا كٰارِهِينَ ، نيز تقويت اين جواب كند.پس به اين اجوبه جواب ساقط بود. وَسِعَ رَبُّنٰا كُلَّ


[1] .مج،وز:با.

[2] .مج،وز،مل:اختيار،لب:اخبار.

[3] .مج،وز،مل:اين.

[4] .سورۀ يونس(10)آيۀ 99.

[5] .آج،لب:كنيد.

[6] .مج،وز،لت:بكره.

[7] .آج،لب،آف:آريد.

[11] [8] .اساس:ندارد،با توجّه به مج،وز افزوده شد.

[9] .آج:مكرهين،لب:مكرهه.

[10] .كذا در اساس و ديگر نسخه بدلها،چاپ شعرانى(225/5):عن.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 8  صفحه : 300
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست