responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 8  صفحه : 118

مال ندارد و يكى را خلقت بر وجهى و يكى را برخلاف آن وجه تا چنان كه مصلحت شناخت كرد آنگه اين را به«لام»غرض بيان كرد و گفت:اين براى ابتلا و امتحان كردم تا ابتلا كنم هركس را در آنچه او را داده باشم از نيك و بد و ضيق و سعت [1]و صحّت و سقم،و امتحان را تفسير داده‌ايم در چند جاى و تكليف صورت امتحان دارد و بيان اين آيت: [2]خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَيٰاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً [3]،و الّا حقيقت ابتلاء بر خداى [4]روا نباشد كه او عالم الذّات است و امتحان آن كند كه نداند تا بداند جز آن است كه حق‌تعالى در تكليف،معاملۀ آنان مى‌كند كه امتحان كنند تا آنچه ندانند بدانند پس صورت صورت امتحان دارد و معنى تكليف.آنگه وصف كرد خود را به آن‌كه سريع العقاب است با [5]آن‌كه موصوف است به حلم و آن‌كه تعجيل نكند به عقاب تا بازنمايد كه كلّ ما هو آت قريب،كه هرچه آن آمدنى است نزديك است،و مثله قوله: وَ مٰا أَمْرُ السّٰاعَةِ إِلاّٰ كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ [6].دگر آن‌كه:روا بود كه آن [7]عقوبت كه ايشان مستحقّ آنند در دنيا بكند،پس سريع العقاب باشد و اين براى آن گفت تا ايمن نباشند از عقاب او حالا بعد حال.آنگه گفت:با آن‌كه سريع‌العقاب‌ام و اگر خواهم زود بگيرم و سخت بگيرم. لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ،آمرزنده و بخشاينده‌ام.در برابر عقاب،مغفرت و رحمت گفت و ثواب نگفت تا بهتر دعوت كند مكلّفان را با [8]امتناع از فعلها كه برآن مستحقّ عقاب باشند.


[1] .مج،وز:و وسعت.

[2] .مج،وز،لت+قوله،مل:قوله تعالى.

[3] .سورۀ ملك(67)آيۀ 2.

[4] .مج،وز،لت+تعالى.

[5] .اساس:به،با توجه به مج،وز تصحيح شد.

[6] .سورۀ نحل(16)آيۀ 77.

[7] .آج،لب:از.

[8] .مج:يا،لت:تا.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 8  صفحه : 118
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست