responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 6  صفحه : 35

دروغ گويد،و گفته‌اند:مرا به امن و خوف ظفر و هزيمت است،و اگر حمل كنند بر عموم اولى‌تر باشد. أَذٰاعُوا بِهِ ،آشكارا كنند و بپراگنند،و إذاعة السّر افشاؤه باشد، قال [1]:

اذاع به فى النّاس حتّى كأنّه بعلياء نار أوقدت بثقوب
و اصل او تفريق باشد.تبّع گفت-آنگه كه به مدينه آمد و آب مدينه بازخورد [2]:

و لقد شربت على براجم شربة كادت بباقية الحياة تذيع
أى تتفرّق [3].براجم:ماء بالمدينة،و گفته‌اند:او از اين[آب] [4]بازخورد زره [5]در آب بود در گلوى او گرفت،و ذاع الخبر اذا فشا،و رجل مذياع اذا كان لا يحفظ السرّ،و ذاع و شاع و فشا و علن و ظهر متقارب است.

آنگه گفت: وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَ إِلىٰ أُولِي الْأَمْرِ مِنْهُمْ ،و اگر با رسول افگندى تا او بگفتى و افشا كردى در قول آنان كه گفتند مراد حديث سراياست،و گفته‌اند: إِلَى الرَّسُولِ ،أى الى سنّته،يا طريقت و سنّت او رد كردندى.و امّا«اولى الأمر،باقر-عليه السّلام-گفت:أئمّۀ معصوم‌اند [6]،و وجوهى بسيار از [7]استدلال برفت بر اين.

ابن زيد و سدّى و جبّائي گفتند:امراء [8]،سرايايند،حسن و قتاده و ابن جريج گفتند:علمااند و ملازمان رسول-عليه السّلام.و قول باقر-عليه السّلام-كه گفت:

مراد معصومانند اولى‌تر است،براى آن‌كه خداى تعالى گفت:اگر به ايشان رد كنند بدانند آنان كه استنباط و استخراج آن مى‌كنند،و هيچ‌كس نباشد كه به قول او علم حاصل شود مگر معصومى كه دروغ بر او روا نباشد.

دگر آن‌كه قول ايشان كه گفتند:امرا و علمااند،داخل است در قول ما كه


[1] .تب+شعر،مر+الشّاعر.

[2] .تب+شعر.

[3] .آج،لب،مر:تفرّق.

[4] .اساس،مت:ندارد،با توجّه به وز و ديگر نسخه بدلها افزوده شد.

[5] .اساس:به صورت«ذره»هم خوانده مى‌شود،اج:ذروه،و در زير كلمه معنى كرده است«زالو».

[6] .مر:معصومين‌اند.

[7] .مر+ادلّه.

[8] .مر:اولى الأمر.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 6  صفحه : 35
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست