responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 6  صفحه : 17

گويند اين از نزديك خداست،و اگر برسد ايشان را بدى گويند اين [1]از نزديك تو است،بگو همه از نزديك خداى است،چيست اين قوم را كه نزديك نيست تا بدانند حديثى [2].

آنچه [3]رسد به تو از نيكويى از خداست،و آنچه رسد به تو از بدى از تو است،و فرستادم تو را براى مردمان پيغامبر،و بس است خدا گواه.

قوله [4]: يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ [5]،خطاب است با مؤمنان و آنان كه خداى و رسول را تصديق كرده باشند،ايشان را مى‌فرمايد كه:حذر خود برگيريد.

و در«حذر»دو قول گفته‌اند:از باقر-عليه السّلام-روايت كردند كه:«حذر» سلاح باشد و سلاح را براى آن حذر خواند [6]كه آلت حذر است به او از دشمن حذر كنند.و قولى دگر آن است كه:مراد به«حذر»،حذر است،و هما لغتان،كالمثل و المثل،و الشّبه و الشّبه،و الاذن و الأذن [7]،و معنى آن است كه:احذروا و كونوا على حذر،حذر كنيد و بر حذر باشيد.

و اصل«نفر»رميدن باشد از فزع،يقال:نفر من كذا.و النّفر جماعتى باشد [8]كه از ايشان ببايد گريختن و [9]به ترسيدن،و نفير عند قتال العدوّ از فزع باشد،و منافرت مفاخرت باشد لفزع كلّ واحد منهما إلى ما اثره [10].و نفر الحاجّ آن باشد كه از منا بروند، و روا بود كه جمع نافر باشد،كركب و شرب في جمع راكب و شارب،و معنى در آيت رفتن است.و«ثبات»جمع ثبه باشد و هى جماعات في تفرقه.و باقر-


[1] .آج،لب+بدى.

[2] .آج،لب:كه دريابند سخنى را.

[3] .اساس:و آنچه،با توجّه به وز و ديگر نسخه بدلها«آنچه»مرجّح مى‌نمايد.

[4] .تب،مر+تعالى.

[5] .تب+الآية.

[6] .تب،آج،لب:خوانند،مر:گويند.

[7] .اساس،مت:بالاذن،با توجّه به وز و ديگر نسخه بدلها تصحيح شد.

[8] .آج،لب،مر:باشند.

[9] .آج،لب،مر+ببايد.اين معنى براى«نفر»در فرهنگها و كتب تفسير به نظر نرسيد.

[10] .كذا:در اساس و همۀ نسخه بدلها،چاپ شعرانى(438/3):مأثره.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 6  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست