responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 5  صفحه : 65

داند كه صلاح چيست در آن،و ما را به آن طريق نيست.و وجوهى بر سبيل تقريب گفتند،يكى آن‌كه:تا فرق باشد [1]ميان بيع و ربا،وجهى دگر آن‌كه:تا اظهار عدل باشد در آن‌كه چندان بستاند كه داده باشد.دگر آن‌كه:تا تحريض [2]باشد بر مكارم اخلاق و انظار معسر بى‌زيادتى،و قرض دادن و دستگيرى درماندگان كردن بى‌ضرورتى كه عايد بود يا محتاج،و اين وجه بازپسين از صادق-عليه السّلام-روايت كرده‌اند [3]،و در تكرار اين حكم اين جا با آن‌كه در سورة البقرة گفته بود: وَ أَحَلَّ اللّٰهُ الْبَيْعَ وَ حَرَّمَ الرِّبٰا [4]...،دو وجه گفتند:يكى تأكيد و توثيق تحريم را،و ديگر آن‌كه:

آنجا به لفظ تحريم است،و اين جا به لفظ نهى تا معلوم شود كه تحريم او على أبلغ الوجوه است كه ره [5]منع از حكيم در تكليف بيش از اين دو نباشد.

قوله: أَضْعٰافاً مُضٰاعَفَةً ،نصب او بر حال است از«ربا»كه مفعول است،و «ضعف»چيز [6]مثلش باشد،و گفته‌اند:دو مثلش باشد،و از خداى بترسيد تا فلاح يابيد،و«فلاح»نجاح و ظفر به مراد باشد. وَ اتَّقُوا النّٰارَ الَّتِي أُعِدَّتْ لِلْكٰافِرِينَ ،و بترسيد [7]از آن آتش كه براى كافران بجارده‌اند [8].

اگر گويند:چون دوزخ براى كافران و فاسقان بجارده‌اند [9]،چرا كافران را تخصيص كرد؟گوييم،از اين چند جواب است:يكى آن‌كه دوزخ اگرچه معدّ است براى هر دو،و لكن ذكر آنان[كرد] [10]كه مقطوع عليهم‌اند دون آنان كه مجوّز است در حقّ ايشان،و اين جواب بر اصل [11]ما روان باشد،بر مذهب اهل وعيد نرود.

جواب ديگر از اين آن است كه:اين آتشى است مخصوص كه در آنجا كافران باشند دون فاسقان،چه دوزخ [12]منازل و دركات است،و هر گروهى را دركه‌اى باشد تا منافقان در درك اسفل باشند از آن.و جوابى ديگر از او آن است


[1] .دب+در.

[2] .دب،آج،لب،فق،مب،مر:تحريص.

[3] .دب،آج،لب،فق،مب،مر:روايت كنند.

[4] .سورۀ بقره(2)آيۀ 275.

[5] .مب،مر:راه.

[6] .دب،آج،لب،فق،مب،مر:چيزى.

[7] .دب،آج،لب،فق:و بترسى/و بترسيد.

[8] .مب،مر:كافران معد و مهيّا كرده‌اند.

[9] .مب،مر:مهيّا كرده‌اند.

[10] .اساس:ندارد،با توجّه به وز و ديگر نسخه‌بدلها افزوده شد.

[11] .مب،مر+مذهب ما.

[12] .مب،مر+را.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 5  صفحه : 65
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست