responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 5  صفحه : 260

مقدّر باشد و مثبّت.و اصل«فرض»ثبوت باشد.و فرضه [1]حزّه‌اى [2]باشد در كمان كه زه در او افگنند،و فريضه[از] [3]اينجاست كه خداى تعالى ثابت و لازم بكرده است بر مكلّفان.حق‌تعالى در اين آيت مجمل بگفت و تفصيل و تفسير آن در يُوصِيكُمُ اللّٰهُ [4]بيان كرد-الى قوله: اَلْفَوْزُ الْعَظِيمُ [5].و در [6]آيت دليل است بر آنكه تأخير بيان [7]از حال خطاب روا بود تا حال حاجت.چون اين آيت [8]آمد،رسول -عليه السّلام-ايشان را بخواند و ثمن به زن داد و باقى به دختران به يك روايت،و روايت ديگر زن را ثمن داد و دختران را ثلثان،و باقى به عصبه داد،در روايت آنان كه به تعصيب گويند،و بيان اين بيايد-ان‌شاءاللّه.

قوله-عزّ و علا [9]:

[سوره النساء (4): آیات 8 تا 14]
وَ إِذٰا حَضَرَ اَلْقِسْمَةَ أُولُوا اَلْقُرْبىٰ وَ اَلْيَتٰامىٰ وَ اَلْمَسٰاكِينُ فَارْزُقُوهُمْ مِنْهُ وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلاً مَعْرُوفاً (8) وَ لْيَخْشَ اَلَّذِينَ لَوْ تَرَكُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّيَّةً ضِعٰافاً خٰافُوا عَلَيْهِمْ فَلْيَتَّقُوا اَللّٰهَ وَ لْيَقُولُوا قَوْلاً سَدِيداً (9) إِنَّ اَلَّذِينَ يَأْكُلُونَ أَمْوٰالَ اَلْيَتٰامىٰ ظُلْماً إِنَّمٰا يَأْكُلُونَ فِي بُطُونِهِمْ نٰاراً وَ سَيَصْلَوْنَ سَعِيراً (10) يُوصِيكُمُ اَللّٰهُ فِي أَوْلاٰدِكُمْ لِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ اَلْأُنْثَيَيْنِ فَإِنْ كُنَّ نِسٰاءً فَوْقَ اِثْنَتَيْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثٰا مٰا تَرَكَ وَ إِنْ كٰانَتْ وٰاحِدَةً فَلَهَا اَلنِّصْفُ وَ لِأَبَوَيْهِ لِكُلِّ وٰاحِدٍ مِنْهُمَا اَلسُّدُسُ مِمّٰا تَرَكَ إِنْ كٰانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُ وَلَدٌ وَ وَرِثَهُ أَبَوٰاهُ فَلِأُمِّهِ اَلثُّلُثُ فَإِنْ كٰانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلِأُمِّهِ اَلسُّدُسُ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِي بِهٰا أَوْ دَيْنٍ آبٰاؤُكُمْ وَ أَبْنٰاؤُكُمْ لاٰ تَدْرُونَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ لَكُمْ نَفْعاً فَرِيضَةً مِنَ اَللّٰهِ إِنَّ اَللّٰهَ كٰانَ عَلِيماً حَكِيماً (11) وَ لَكُمْ نِصْفُ مٰا تَرَكَ أَزْوٰاجُكُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُنَّ وَلَدٌ فَإِنْ كٰانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَكُمُ اَلرُّبُعُ مِمّٰا تَرَكْنَ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصِينَ بِهٰا أَوْ دَيْنٍ وَ لَهُنَّ اَلرُّبُعُ مِمّٰا تَرَكْتُمْ إِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ وَلَدٌ فَإِنْ كٰانَ لَكُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ اَلثُّمُنُ مِمّٰا تَرَكْتُمْ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ تُوصُونَ بِهٰا أَوْ دَيْنٍ وَ إِنْ كٰانَ رَجُلٌ يُورَثُ كَلاٰلَةً أَوِ اِمْرَأَةٌ وَ لَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِكُلِّ وٰاحِدٍ مِنْهُمَا اَلسُّدُسُ فَإِنْ كٰانُوا أَكْثَرَ مِنْ ذٰلِكَ فَهُمْ شُرَكٰاءُ فِي اَلثُّلُثِ مِنْ بَعْدِ وَصِيَّةٍ يُوصىٰ بِهٰا أَوْ دَيْنٍ غَيْرَ مُضَارٍّ وَصِيَّةً مِنَ اَللّٰهِ وَ اَللّٰهُ عَلِيمٌ حَلِيمٌ (12) تِلْكَ حُدُودُ اَللّٰهِ وَ مَنْ يُطِعِ اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ يُدْخِلْهُ جَنّٰاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا اَلْأَنْهٰارُ خٰالِدِينَ فِيهٰا وَ ذٰلِكَ اَلْفَوْزُ اَلْعَظِيمُ (13) وَ مَنْ يَعْصِ اَللّٰهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نٰاراً خٰالِداً فِيهٰا وَ لَهُ عَذٰابٌ مُهِينٌ (14)

[ترجمه]

چون [10]حاضر آيند به قسمت خويشان [11]و يتيمان و درويشان،روزى دهيد ايشان را از آن و بگويى [12]ايشان را سخنى نيكو.

بايد [13]تا بترسند آنان كه اگر رها كنند از پس ايشان [14]فرزندانى ضعيف ترسند بر ايشان،گو از خداى بترسيد [15]و بگوييد سخنى درست نيكو.

آنان كه مى‌خورند مالهاى يتيمان به بيداد [16]مى‌خورند در شكمهاى ايشان [17]


[1] .اساس،وز:فرض،با توجّه به آج و ديگر نسخه بدلها تصحيح شد.

[2] .فق:چيزى،تب:خرۀ‌اى.

[3] .اساس:ندارد،از وز افزوده شد.

[4] .سورۀ نساء(4)آيۀ 11.

[5] .سورۀ نساء(4)آيۀ 13.

[6] .آج،لب+اين.

[7] .مر:بيان كردن.

[8] .همۀ نسخه بدلها:آيات.

[9] .آج،لب،فق:عزّ و جلّ.

[10] .آج،لب،فق،تب:و چون.

[11] .وز:خويشتن،تب:خويشاوندان.

[12] .آج،لب،فق،تب:بگوييد.

[13] .آج،لب،فق،تب:و بايد.

[14] .تب:پس خود.

[15] .آج،لب،فق،تب:پس بايد كه بترسيد از خداى.

[16] .تب:يتيمان را به بيدادى.

[17] .تب:شكمهاشان.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 5  صفحه : 260
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست