responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 5  صفحه : 195

حق‌تعالى گفت:من هرچه از تو برداشته‌ام با تو دهم،هيچ آدمى نباشد و الّا او را در آن بقعه دفن كنند كه خاك او را ازآنجا گرفته باشند [1].

و روزى ابو هريره گورى نوديد نهاده،گفت:سبحان [2]آن خداى كه اين بنده را به اين تربت آورد كه او را از آن آفريد،بيانش: مِنْهٰا خَلَقْنٰاكُمْ وَ فِيهٰا نُعِيدُكُمْ وَ مِنْهٰا نُخْرِجُكُمْ تٰارَةً أُخْرىٰ [3].

وَ إِنَّمٰا تُوَفَّوْنَ أُجُورَكُمْ ،يقال:وفّيته حقّه و توفّيته،حق تمام به دادن باشد و استيفا تمام بستدن باشد.و«توفّى»عبارت از جان بستدن باشد براى آن‌كه پس از آن هيچ نماند.گفت:مزدهاى اينان تمام داده شود از خير و شرّ،و اين دليل است بر آنكه جزا بر عمل باشد. فَمَنْ زُحْزِحَ ،أى أبعد و نحّى،هركه را از دوزخ دور كنند و به بهشت رسانند او به مراد خود ظفر يافته بود و از مكروه رسته،و اين معنى فوز بود.

وَ مَا الْحَيٰاةُ الدُّنْيٰا إِلاّٰ مَتٰاعُ الْغُرُورِ ،و حيات دنيا الّا متاع و برخوردارى غرور و فريفتن نيست،براى آن‌كه:أوثق ما يكون بها يسلبها،آنگه كه [4]واثق‌تر بود به آن ناگاهش از آن بربايند و دور كنند،چنان كه فرمود: وَ ظَنَّ أَهْلُهٰا أَنَّهُمْ قٰادِرُونَ عَلَيْهٰا أَتٰاهٰا أَمْرُنٰا لَيْلاً أَوْ نَهٰاراً فَجَعَلْنٰاهٰا حَصِيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ . [5]بعضى دگر گفتند:«متاع الغرور»از [6]محقّران [7]است كه مردمان دارند و از آن بنگزيرد [8]،چون ديگ و كاسه و چيزهاى بى‌قيمت سريع النّفاد و الهلاك.

عبد الرّحمن سابط گفت:كزاد الرّاعي،و آن يك‌روزه باشد.حسن بصرى گفت:كخضرة النّبات و لعبة البنات،چون سبزى گياه و بازى كودكان كه آن را حاصلى نبود.و خداى تعالى دنيا را به اين وصف كرد در سورة الحديد.

و در خبر است كه رسول-عليه السّلام-به بزغالۀ مردۀ گوش‌بريده بگذشت با


[1] .دب،آج،لب،فق:گرفته باشد.

[2] .اساس+اللّه،با توجّه به وز و ديگر نسخه بدلها زايد مى‌نمايد.

[3] .سورۀ طه(20)آيۀ 55.

[4] .دب:آنكه،آج در حاشيه آورده:آنچه كه،مر:آن كسى كه.

[5] .سورۀ يونس(10)آيۀ 24.

[6] .دب،آج،لب،فق،مر:آن.

[7] .آج،لب،فق،مر،تب:محقّرات.

[8] .دب:بنگزيرند.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 5  صفحه : 195
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست