responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 5  صفحه : 119

[271-ر] و نبود [1]پيغمبرى [2]را كه خيانت كند،و هركه خيانت كند بيارد آنچه خيانت كرده باشد روز قيامت،پس تمام بدهند هر نفسى [3]را آنچه كرده باشد و نقصان نكنند ايشان را.

آن‌كس كه پيروى كند رضاى خداى را چنان باشد كه بازآيد به خشمى از خداى،و جاى او دوزخ باشد و بد بازگشتن‌گاه است.

از ايشان پايه‌هااند [4]به نزديك خداى و خداى بيناست به آنچه ايشان مى‌كنند.

قوله: يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَكُونُوا كَالَّذِينَ كَفَرُوا -الآية.حق‌تعالى درين آيت مؤمنان را نهى كرد ازآن‌كه [آن] [5]گويند كه منافقان گفتند،چون عبد اللّه ابىّ سلول و اصحابش،گفت:اى مؤمنان چنان مباشيد [6]كه كافران در اين معنى كه گفتند ايشان برادر ايشان را [7]،امّا در دين و امّا در نسب. إِذٰا ضَرَبُوا فِي الْأَرْضِ ، چون برفتندى در زمين،يعنى به سفر شدندى براى تجارت و طلب معيشت.و اصل اين كلمه هم اين [8]«ضرب»معروف است كه زدن باشد،الّا آن است كه اين ضرب فى الأرض بالرّجل أو بالرّاحلة باشد،چنان كه ما گوييم:ما آن راه بكوفتيم،و بعضى دگر گفتند:الضّرب فى الارض عبارت است از افراط در رفتن و مبالغه در او. أَوْ كٰانُوا غُزًّى ،جمع غاز،يا غازيان باشند [9]،و اين لفظ بر وزن فعّل [10]است اكنون،و اصل او غزّى بوده است على وزن فعّل [11]في جمع فاعل،نحو:شاهد و شهّد،و راكع و


[1] .آج،لب،فق:و نسزد هيچ.

[2] .وز،دب:پيغامبرى.

[3] .آج،لب،فق:تمام داده شود هر تنى.

[4] .اساس،وز:پايهااند/پايه‌هااند.

[5] .اساس:ندارد،با توجّه به وز و ديگر نسخه بدلها افزوده شد.

[6] .دب:مباشى/مباشيد.

[7] .دب،آج،فق،مر:برادرانشان.

[8] .دب:كلمه به معنى.

[9] .دب،آج،لب،فق،مر:باشد.

[10] .كذا:در اساس و همۀ نسخه بدلها،چاپ شعرانى(223/3):فعّا.

[11] .اساس:افعل،با توجّه به وز و ديگر نسخه بدلها تصحيح شد.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 5  صفحه : 119
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست