نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 4 صفحه : 477
لا تحاسدوا و لا تباغضوا و لا تدابروا و كونوا عباد اللّه اخوانا التّقوى ههنا-و اشار بيده الى صدره-حسب امرئ من الشّرّ ان يحفر [1]اخاه [2]،بر يكديگر حسد مبريد و با يكديگر دشمنى مكنيد،و پشت بر يكديگر مكنيد،به معنى خذلان و هجران [3]،و اى بندگان خداى چون برادران باشيد،پرهيزگارى در دل است.بس باد مرد را از شرّ و بدى آنكه عهد برادر مسلمان بشكافد.
و
قال-عليه السلام: المؤمن للمؤمن كالبنيان يشدّ بعضه بعضا و شبّك بين اصابعه ،گفت:مؤمن مؤمن را چون بنيان است كه بهرى را محكم دارد و انگشتان درهم افگند.و
قال-عليه السلام: المؤمنون كنفس واحدة ،مؤمنان چون يكتناند [4].
و
قال-عليه السلام: مثل المؤمنين في توادّهم و تراحمهم كمثل الجسد اذا اشتكى بعضه تداعى سائره بالسهر و الحمّى، مثل مؤمنان در دوستى ايشان با يكديگر و رحمت ايشان بر يكديگر چون مثل تن است كه چون بعضى از او بنالد و رنجور شود،جمله را دعوت كند و بخواند به بىخوابى و تب.
وَ كُنْتُمْ عَلىٰ شَفٰا حُفْرَةٍ مِنَ النّٰارِ ،و شما اى جماعت اوس و خزرج بر كناره كنده از دوزخ بودى. فَأَنْقَذَكُمْ مِنْهٰا ،خداى تعالى شما را برهانيد،و اين مثل است، يعنى شما نزديك بوديد [5]كه در دوزخ افتيد [6]،و از ميان شما و افتادن در دوزخ هيچ نمانده بود جز آنكه مرگ به شما رسيدى.چون كسى كه بر كناره چاهى يا خندقى باشد،به هر آسيبى كه به او رسد در افتد.خداى تعالى ايشان را تشبيه كرد و احوال ايشان به حال كسى كه بر كناره[حفرهاى] [7]باشد،هر ساعت خوف آن بود كه در
[1] .كذا در مج و ديگر نسخه بدلها كه ترجمه حديث هم با همين ضبط سازگار مىنمايد،امّا ضبط اين كلمه در منابع حديث به صورت«يحقر»آمده است.