نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 2 صفحه : 45
لعمرك ما لام ابن اخطب نفسه و لكنّه من يخذل اللّه يخذل لجاهد [1]حتّى يبلغ [2]النّفس جهدها و حاول يبغى العزّ كلّ مغلغل اميرالمؤمنين -عليه السّلام-در جواب او اين بيتها بگفت:
لقد كان ذا جدّ و جدّ بكفره فقيد الينا فى المجامع يقتل فقلّدته بالسّيف ضربة محفظ فصار الى قعر الجحيم يكبّل فذاك مآب الكافرين و من يكن مطيعا لأمر اللّه فى الخلد ينزل [3].
پس اين خزى در دنيا آن [4]است كه بر ايشان رفت از قتل مردان و سبى زنان و غنيمت اموال.
قوله تعالى: وَ يَوْمَ الْقِيٰامَةِ ،نصب او بر ظرف است و عامل در او«يردّون»، و اين فعل را مجهول خوانند يعنى فاعلش مجهول است و فعل ما لم يسمّ فاعله خوانند و فعل مبنى [5]براى مفعول به،به اين هر سه نام فعلى بود كه معدول [6]بود از اصل خود [7]، اعنى از اسناد با فاعل به اسناد با مفعول به [8]،و روز قيامت ايشان را با سختترين [9]عذابى برند،و اين لفظ آنجا گويند كه ايشان وقتى ديگر آنجا بوده باشند،و لكن فعل مبتدا را هم ردّ و عود گويند [10]چنان كه شاعر گفت:
فان تكن الايّام أحسن مرّة الىّ فقد عادت لهنّ ذنوب [11] و جوابى ديگر از اين آن است كه:ردّ اين جا بر جاى خود است،چه [12]ايشان را از اين خزى و نكال و عذاب دنيا كه ذكر كرديم با عذاب دوزخ خواهند بردن.پس معنى ردّ بر جاى خود است و همچنين در بيت [13]:لأنّ [14]من عادة الأيّام و الغالب عليها