و در خبر آمد كه:چون كافر جز خداى را سجده كند،سايۀ او بر رغم [3]او خداى را سجده كند،و وجه دوم [4]آنكه:در قيامت مؤمن و كافر خداى را خاضع و خاشع باشند،دليلش، وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ [5].
در معنى«قانت»خلاف كردند.مجاهد و عطا و سدّى گفتند:قنوت طاعت باشد،و قانت مطيع باشد،دليلش قوله: وَ الْقٰانِتِينَ وَ الْقٰانِتٰاتِ [6].
عكرمه و يمان و مقاتل گفتند:مقرّون بالعبوديّة،قانت آن باشد كه به بندگى اقرار دهد.ابن كيسان گفت:قائمون بالشّهادة،ايستادهاند به گواهى دادن به خداوندى او.
بَدِيعُ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ ،اى مبدعهما و منشئهما [10]،فعيل است به معنى مفعل، آفريدگار آسمانها و زمينهاست بر سبيل ابتداء و ابتداع،بى بىآنكه كسى رسمى زد و مثالى نهاد.و بدئ و بديع يكى باشد و بدأ و بدع و ابتدأ و ابتدع،و اين از باب ابدال بود،چون مدح و مده.
وَ إِذٰا قَضىٰ أَمْراً ،«قضى»در قرآن بر وجوه است:به معنى خلق آمد في قوله:
فَقَضٰاهُنَّ سَبْعَ سَمٰاوٰاتٍ فِي يَوْمَيْنِ [11]... ،و به معنى امر بود في قوله: