responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 19  صفحه : 403

بالا [1]بردى و گفتى:هركه من مولاى اويم على مولاى اوست [2].اين حديث از خويشتن گفتى يا خداى فرمود تو را؟رسول-صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم-گفت:

و اللّٰه الّذي لا اله الّا هو ،بدان خداى كه جز او خدايى نيست كه من از قول و فرمان خداى گفتم.او روى برگردانيد و مى‌گفت:

اللّهمّ ان كان هذا هو الحقّ من عندك فامطر علينا حجارة من السّماء أو ائتنا بعذاب اليم [3] ،هنوز به راحلۀ خود نرسيده بود كه سنگى از آسمان بيامد و بر سر او آمد و به زيرش [4]برون افتاد [5]و او بر جاى بمرد و خداى تعالى اين آيت فرستاد [6]: سَأَلَ سٰائِلٌ بِعَذٰابٍ وٰاقِعٍ، لِلْكٰافِرينَ لَيْسَ لَهُ دٰافِعٌ، مِنَ اللّٰهِ ذِي الْمَعٰارِجِ .

و امّا آنان كه بى‌همزه خواندند آن را هم دو وجه باشد:يكى آن‌كه بر تخفيف همزه بود و مرادهم سؤال باشد،يقال:سال،يسأل[لغة في سأل يسأل] [7]،كنال ينال،و خاف يخاف.و وجه ديگر آن‌كه [من]السّيل باشد.

زيد بن ثابت گفت و عبد الرّحمن بن زيد بن أسلم:«سائل»نام واديى است در دوزخ،خداى تعالى خبر داد كه آن وادى بتريد [8].قوله: لَيْسَ لَهُ دٰافِعٌ، مِنَ اللّٰهِ ذِي الْمَعٰارِجِ ،آن را دافعى و مانعى نيست از خداى تعالى كه او خداوند آسمانهاى هفت است در قول عبد اللّٰه عبّاس.ابن كيسان گفت:«معارج» گشايشى است كه ميان هر دو آسمان باشد و ميان زمين و آسمان هست و ميان هر دو زمين هست.


[1] .كا:بالاى.

[2] .آد و ديگر نسخه بدلها: من كنت مولاه فعليّ مولاه.

[3] .سورۀ انفال(8)آيۀ 32.

[4] .آد:به دماغش فرورفت و از زيرش،كا:به دماغش فروآمد و به زيرش.

[5] .آد و ديگر نسخه بدلها:بيرون آمد.

[6] .آد و ديگر نسخه بدلها+كه.

[7] .اساس:ندارد،با توجّه به آد و ديگر نسخه بدلها افزوده شد.

[8] .آد:در بالاى كلمه افزوده«سيلان كرد».

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 19  صفحه : 403
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست