responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 17  صفحه : 307

تقريع و توبيخ و ملامت،و اين چنان بود كه يكى از ما گويد:هرچه ممكن است كه بتوان كردن با تو از ارشاد و هدايت و تمكين و توقيف [1]بكردم،راه صلاح خود نخواهى ديدن،يا چشمهايت كور است؟او داند كه او را چشم كور نيست،و لكن اين سؤال [2]تقريع است تا او از حجت فروماند.و همچنين گويد اين‌همه نصيحت بكردم [280-ر]تو را،شنيدى يا خود كرى؟سمع ندارى؟و اين را مثال [3]بسيار است.

إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلىٰ أَدْبٰارِهِمْ ،گفت:آنان كه مرتد شوند و بازگردند بر ادبار، قتاده گفت:كافران اهل كتاب‌اند كه پيش از آمدن رسول معترف بودند به او،چون بيامد كافر شدند به او و او را مى‌شناختند ازآن‌كه نعت او در كتب خود ديده بودند.

عبد اللّٰه عباس گفت:منافقان‌اند كه به منزلت مؤمنان‌اند در ظاهر،چون با هم خالى شوند [4]،با سر كفر شوند.و بيان كرده‌ايم كه،از اصل ما، [5]ارتداد صورت نبندد،و دليل بر او بيان كرده [6]،و آنان كه در حق ايشان اين لفظ مى‌آيد،منافقان‌اند كه به ظاهر ايمان مى‌گويند [7]و در باطن كافراند،و اين قول در اين آيت،قول عبد اللّٰه عباس است و سدى و ضحاك. مِنْ بَعْدِ مٰا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى ،پس ازآن‌كه ره مسلمانى روشن شد ايشان را، اَلشَّيْطٰانُ سَوَّلَ،لَهُمْ ،شيطان تزيين مى‌كند ايشان را و اغرا مى‌كند و املا مى‌كند بر ايشان،تسويل در دل،و املا در زبان،يعنى،به غرور او مى‌كنند و مى‌گويند.

ابو عمرو خواند:و املى لهم،به ضم«الف»و فتح«يا»،بر فعل مجهول على وزن افعل.و معنى آن‌كه،الشيطان سول لهم[و اللّٰه] [8]املى لهم اى امهلهم،و ايشان را مهلت دادند،يعنى خداى تعالى عقوبت بر ايشان تعجيل نكرد،من قوله تعالى:...

إِنَّمٰا نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدٰادُوا إِثْماً [9]... و يعقوب خواند و مجاهد:و املى لهم،به ضم«الف»، و كسر«لام»و سكون«يا»على وجه اخبار اللّٰه عن نفسه،خداى مى‌گويد:شيطان ايشان را غرور داد و من مهلت تا آن فساد كه از شيطان حاصل شد مقابل شود به نعمت امهال از من،تا باشد كه انديشه‌اى كنند و بازآيند.و آن بنا از فعل مضارع باشد،


[1] .آج،ما،گا،آد:توفيق.

[2] .گا،آد:اين بر سبيل.

[3] .آج،ما:امثال.

[4] .گا،آد:خلوت كنند.

[5] .آج،ما،گا،لا،آد،افزوده:از مؤمن.

[6] .ما،لا:بيان كرده‌ايم،گا،آد:برآن گفته‌ايم.

[7] .گا،آد:ايمان دارند.

[8] .اساس:ندارد،از ما،افزوده شد.

[9] .سورۀ آل عمران(3)آيۀ 178.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 17  صفحه : 307
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست