responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 17  صفحه : 197

وَ قِيلِهِ ،عاصم و حمزه خواندند:و قيله،به كسر لام على تقدير:و عنده علم الساعة و علم قيله.و باقى قرأ به نصب خواندند.اخفش گفت:عطف است على قول: أَمْ يَحْسَبُونَ أَنّٰا لاٰ نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْوٰاهُمْ ،و قيله،و گفتند:بر مصدر منصوب است على تقدير:و قال قيله زجاج گفت:و نسمع [1]قيله،و نيز روا بود كه بر محل: وَ عِنْدَهُ عِلْمُ السّٰاعَةِ ،عطف بود و التقدير انه يعلم الساعة.و قيله،اى قوله، يعنى،قول النبى-صلى اللّٰه عليه و آله-و اعرج خواند در شاذ:و قيله [2]على تقدير و عنده قيله به رفع،و گفتار او،يعنى،گفتار رسول [3]و اين آن بود كه رسول-عليه السلام-با خداى تعالى شكايت قوم كرد و اصرار ايشان بر كفر.خداى تعالى گفت [4]:خداى گفتار او مى‌شنود در اين شكايت كه مى‌گويد،بار خدايا!اينان [5]گروهى‌اند كه ايمان نخواهند آوردن.

آنگه گفت: فَاصْفَحْ عَنْهُمْ ،عفو بكن [6]از ايشان.قتاده گفت:اين آيت پيش آيت قتال آمد. وَ قُلْ سَلاٰمٌ ،و بگوى:سلام.اى،هذه كلمة سلامة [7]فسلم [8]بها منكم، يعنى،سخنى [9]با سلامت گوى.و قيل:سلام على تقدير:بيننا و بينكم سلام،اى، علامة سلم [10]با سلامت گوى.و قيل:سلام على تقدير:بيننا و بينكم سلام،اى؛ علامة سلم [11]كه [12]:السلام تحية لملتنا و امان لذمتنا.تا بدانند كه مسالم محارب نه‌اى [13].و قيل قل سلام على معنى قوله:... وَ إِذٰا خٰاطَبَهُمُ الْجٰاهِلُونَ قٰالُوا سَلاٰماً [14].تا حلم خود و جهل[223-پ]ايشان به مردمان نمايد.آنگه بر سبيل تهديد گفت: فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ [15]،بدانند روز قيامت آنچه كرده‌اند [16].

نافع و ابن عامر به«تا»ى خطاب خواندند:فسوف تعلمون،بدانى [17]شما.و باقى قرأ به«يا»،خبرا عن الغائب.


[1] .آج،لا،آد:يسمع.

[2] .آج،افزوده:به رفع لام.

[3] .لا:نبى-عليه السلام.

[4] .آج:گفتند.

[5] .لا:اين.

[6] .آج،ما،گا،لا،آد:كن.

[7] .لا،آد:سلام.

[8] .گا،آد:نسلم.

[9] .لا:سخن.

[11] [10] .لا:سلام.

[12] .گا افزوده:گفت.

[13] .سالمى محارب نه،ما،آد:مسالمى،محارب نه‌اى، گا:مسالمى،محارب نه،لا:مسالمى،نه محارب.

[14] .سورۀ فرقان(25)آيۀ 63.

[15] .اساس:تعلمون كه با توجه به قرآن مجيد و ساير نسخ تصحيح شد.

[16] .گا،آد:كرده باشند.

[17] .اساس:براى شما،به قياس با نسخۀ ما،تصحيح شد.

نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح    جلد : 17  صفحه : 197
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست