نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 14 صفحه : 181
كنند و وضع اين جامهها نكنند ايشان را بهتر باشد. وَ اللّٰهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ،و خداى شنوا و داناست.
قوله تعالى: لَيْسَ عَلَى الْأَعْمىٰ حَرَجٌ ،الآية،علما در تأويل آيت و حكم او خلاف كردند.عبد اللّه عبّاس گفت:چون خداى تعالى اين آيت فرستاد: يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاٰ تَأْكُلُوا أَمْوٰالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبٰاطِلِ [1]... ،مسلمانان تحرّج كردند از مؤاكله نابينايان و زمنان و بيماران،و گفتند:طعام [2]فاضلتر مالى است،و خداى تعالى ما را نهى كرد ازآنكه مال مردمان خوريم به باطل،و نابينا طعام [3]نبيند و نيك از بد بازنداند .و اعرج و زمن مزاحمت نتواند كردن بر طعام،و بيمار به مقدار آنچه تندرست خورد نتواند خوردن،خداى تعالى اين آيت فرستاد و گفت:حرجى نيست بر شما و نه بر اينان كه ذكر ايشان كرده شد.و بر اين وجه«على»به معنى«في»باشد،اى ليس فى الاعمى،على تقدير في مؤاكلة الاعمى و الاعرج حرج.
سعيد جبير گفت:سبب نزول آيت آن بود كه:نابينايان و لنگان و بيماران احتراز كردند از مؤاكلت تندرستان،و گفتند:باشد كه ايشان را استقذار [4]كنند و خوش نيايد ايشان را مؤاكلت ما،و اصحاب نيز احتراز كردند از مؤاكلت ايشان،خداى تعالى اين آيت فرستاد.
مجاهد گفت:آيت براى آن آمد تا ترخيص كند [5]و رخصت دهد با نابينايان و لنگان و بيماران در آنكه در [6]خانههاى اين مذكوران طعامى خورند.و سبب آن بود كه جماعتى از صحابه رسول چون در خانههاى ايشان طعام [7]نبودى،به خانه يكى از اين مذكوران رفتندى از مادر و پدر و برادر و خواهر و عمّت و عمّى [8]و خاله و خالى [9]،و ازآنجا طعامى كه يافتندى بخوردندى،پس نابينايان و اعرجان و بيماران تحرّج