نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 14 صفحه : 178
مىداند خداى آنان را كه فرومىخيزند از شما از پس يكديگر،بگو تا حذر كنند آنان كه مخالفاناند از فرمان[او] [1]ازآنكه به ايشان رسد فتنهاى يا بديشان رسد عذابى بهدردآرنده.
[114-ر]
بدان كه خداى راست آنچه در آسمانها و زمين است،داند آنچه شما بر آنى بر او [2]،و آن روز كه بازآورند ايشان را با او،خبر دهد [3]ايشان را به آنچه كرده باشند،و خداى به همه چيزى داناست.
قوله تعالى: يٰا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ مَلَكَتْ أَيْمٰانُكُمْ -الآية، حقتعالى به اين آيت خطاب كرد با مؤمنان،گفت:اى گرويدگان به خدا و رسول! بفرماى [4]تا دستورى خواهند بر شما آنان كه بندگان شمااند.گروهى گفتند:مراد بندگان و پرستاراناند،و عموم آيت اقتضاى آن مىكند. وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ،و آنان كه از شما به حدّ بلوغ و خواب نرسيده باشند،يعنى از آزادان. ثَلاٰثَ مَرّٰاتٍ ،در شبان روز [5]سهبار:يكى پيش از نماز بامداد،و يكى وقت نماز پيشين كه وقت قيلوله باشد،و از پس نماز خفتن.و آنگه علّت آن بگفت كه اين سه وقت چرا مخصوص است،گفت: ثَلاٰثُ عَوْرٰاتٍ لَكُمْ ،براى آنكه سه عورت است كه مردم در اين وقت برهنه باشند و زنان سرگشاده [6]و با جامههاى كوتاه و ازار پاى به حسب عادت [7]بيرون كرده.كوفيان خواندند الّا حفص:ثلاث عورات لكم،بر نصب«ثا» بدل«ثلاث مرّات»باشد.و اگر گويند:اين چه بدل است؟گوييم:بدل الكلّ من الكلّ.اگر گويند [8]نبايستى تا هر دو يكى بودى،و سه عورت جز سه مرّت باشد،