نام کتاب : روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن نویسنده : الرازي، ابوالفتوح جلد : 11 صفحه : 169
أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي ،يعنى دعوت با اين دين من مىكنم و آنان كه بر دين و ملّت مناند، همچونين [1]دعوت با اين دين كنند،اين قول كلبى است و ابن زيد.بعضى دگر گفتند:معنى آن است كه من بر هدايت و بصيرتم و اتباع من نيز همچونين [2].عبد اللّه عبّاس گفت:مراد صحابۀ رسولند كه ايشان بر نكوتر طريقتىاند و فاضلتر هدايتى،و معدن علم بودند و كنز ايمان و لشكر خداى رحمان. وَ سُبْحٰانَ اللّٰهِ و منزّه است خداى ازآنكه به او [3]شرك آرند.آنگه گفت: وَ مٰا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ، اگر شما مشركى [4]،من نيستم از جملۀ ايشان.
آنگه حقتعالى به ردّ بر آنان كه گفتند:خداى چرا پيغامبر از بشر [5]فرستاد و چرا پيغامبران او فريشتگان نبودند؟و نشايد كه خداى تعالى رسالت دهد [6]آدمى را، گفت:بگو اين محمّد كه: وَ مٰا أَرْسَلْنٰا ،ما نفرستاديم از پيش تو، إِلاّٰ رِجٰالاً ،الّا مردانى را از جملۀ آدميان،دون فريشتگان، مِنْ أَهْلِ الْقُرىٰ ،از اهل شهرها دون اهل باديه،كه مردمان شهرها عاقلتر و رحيمتر [7]و مجرّبتر باشند. أَ فَلَمْ يَسِيرُوا فِي الْأَرْضِ ،اين كافران جاحدان در زمين نمىروند و سفر نمىكنند تا بنگرند عاقبت آنان كه پيش [8]ايشان بودند؟و همان كردند كه ايشان مىكنند از كفر و تكذيب كه ما با ايشان چه كرديم از عذاب استيصال به انواع عذاب،و به آن [9]اعتبار برگيرند! وَ لَدٰارُ الْآخِرَةِ خَيْرٌ ،و سراى بازپسين كه سراى ثواب است بهتر باشد متّقيان را كه اداى واجبات كنند و از معاصى اجتناب [10]كنند، أَ فَلاٰ تَعْقِلُونَ [11]،خرد ندارند اينان،يا خرد كار نمىبندند؟امّا قوله: وَ لَدٰارُ الْآخِرَةِ ،اضافت كرد دار را با آخرت،لاختلاف اللّفظين،كقوله تعالى: إِنَّ هٰذٰا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ [12]،و قولهم [13]:عام الاوّل و بارحة الاولى و يوم الخميس و ربيع الآخر،و اين جمله به منزلت اضافة الشّىء الى نفسه