responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 2  صفحه : 633

كرده است در زمين از روزى كه زمين را خلق كرده است هفت عالم كه ايشان از فرزندان آدم نيستند خلق كرد ايشان را از اديم ارض يعنى از روى زمين پس ساكن گردانيد ايشان را در زمين يكى بعد از ديگرى با عالم خود پس خلق كرد پدر اين بشر را و خلق كرد ذريت او را از او نه و اللّه خالى نبوده است بهشت از ارواح مؤمنان از روزى كه بهشت را خلق كرده و خالى نبوده است جهنم از ارواح كافران از روزى كه جهنم را خلق كرده است شايد گمان كنيد كه چون روز قيامت شود حقتعالى بدنهاى اهل بهشت را با ارواح ايشان بسوى بهشت فرستد و بدنهاى اهل جهنم را با ارواح ايشان در جهنم ساكن گرداند خدا را كسى عبادت نخواهد كرد در بلاد او و خلقى نخواهد آفريد كه او را عبادت كنند و اعتقاد به يگانگى او بكنند و تعظيم او بنمايند چنين نيست بلكه خلق ديگر مى‌آفريند كه او را به يگانگى عبادت كنند و زمين ديگر خواهد آفريد كه ايشان را بردارد و آسمان ديگر خواهد آفريد كه بر ايشان سايه بيفكند آيا نشنيده‌اى كه خدا فرموده است روزى كه بدل شود زمين بغير زمين و بدل شوند آسمانها و فرموده است آيا مانده شديم و بتنگ آمديم از خلق اول بلكه ايشان در شبهه‌اند و شك دارند در خلق تازه و مراد اين خلقتى است كه بعد از قيامت خواهد شد و ايضا در خصال بسند معتبر از آن حضرت روايت كرده است كه در تفسير آيه دوم فرمود كه چون حقتعالى فانى ميگرداند اين خلق را و اين عالم را و ساكن ميگرداند اهل بهشت را در بهشت و اهل جهنم را در جهنم تازه ميكند عالمى را بغير از اين عالم و خلق تازه ايجاد ميكند از غير نر و ماده كه او را بيگانگى بپرستند و از براى ايشان خلق ميكند زمين را بغير اين زمين كه ايشان بر روى آن باشند و آسمانى بغير اين آسمان كه بر بالاى سر ايشان باشد شايد گمان كنى كه خدا همين يك عالم را آفريده است و خلقى بغير شما نيافريده است بلكه بخدا قسم كه حق تبارك و تعالى هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفريده است كه تو در آخرين عالمها و آدمهائى بدان كه اين احاديث را اكابر محدثين در كتب معتبره ايراد كرده‌اند و متكلمان اماميه متعرض اين مطلب بنفى و اثبات نشده‌اند و منافات با ادله عقليه و اصول قطعيه ندارد و اما بحدى نرسيده است كه مورث قطع و جزم باشد و اخبار بسيار وارد شده است كه امور غريبه و احاديث عجيبه كه از ما بشما برسد و عقل شما از قبول آنها امتناع كند مبادرت برد و انكار منمائيد و تكذيب قائل آنها مكنيد و تأويلش را بما رد كنيد پس انكار اينها نميكنيم و جزم بوقوعش نميكنيم و در مرتبه تجوير و احتمال ميگذاريم.

نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 2  صفحه : 633
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست