نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 607
كه بتو بايد داد نزد من نيست و تقيه در گفتن
كلمه كفر نيز جايز است چنانكه عمار كرد و حقتعالى عذر او را در قرآن مجيد فرستاد و
همچنين در سب حضرت رسول و ائمه جايز است و از بعضى از اخبار ظاهر ميشود كه تقيه در
بيزارى از ايشان نميباشد و در بعضى ظاهر ميشود كه ميباشد و مقتضاى جمع بين الاخبار
آنست كه مخير باشد ميان آنكه تقيه نكند در ناسزا گفتن بايشان و كشتن را بر خود
بگذارد چنانچه مادر و پدر عمار كردند و ميان آنكه تقيه بكند و ناسزا بگويد چنانكه
عمار كرد و استغاثه بايد كرد بحق تعالى كه آدمى را بچنين بليه مبتلا نكند و در
بعضى روايات وارد شده است كه تقيه در آشاميدن شراب و ساير مسكرات نمىباشد و در
مسح بر روى موزه و ترك حج تمتع نمىباشد و مشهور جواز است در همه و احاديث را
تأويلات كردهاند و اگر دوا منحصر باشد در حرام اكثر علماء تجويز كردهاند و
احاديث بسيار بر عدم جواز وارد شده است خصوصا در شراب و مسأله در غايت اشكالست و دروغى
كه در آن مصلحت سهلى باشد مثل آنكه شغلى دارد و جمعى مىآيند و او را بازمىدارند
ميگويد بگوئيد در خانه نيست و موضع مخصوصى را قصد ميكند خالى از اشكال نيست و اگر
مصلحت شرعى باشد جايز است و در احاديث عامه و خاصه وارد شده است كه هر دروغى كه
هست از او سؤال ميكنند در قيامت مگر سه دروغ شخصى در جنگ سخنى بگويد كه مراد او
معنى ديگر باشد و خصم معنى ديگر توهم كند يا شخصى كه خواهد اصلاح ميان دو كس بكند
و بهر يك غير آنچه ديگرى گفته است بگويد و كسى كه وعده با اهل خود بكند و وفا نكند
و هم چنانكه دروغ از براى اصلاح خوب است راستى كه متضمن افساد ميان مؤمنان باشد
جايز نيست گفتن و در خلف وعده مشهور ميان علماء آنست كه مكروه است مگر شرطى كه در
ضمن عقد لازمى شده باشد و آيات و اخبار دلالت ميكند بر عدم جواز مگر آنكه بعد از
وعده ان شاء اللّه گفته باشد يا وفاى بآن متضمن مفسده بوده باشد و تفاصيل اين
احكام را در شرح اصول كافى و در بحار ايراد نمودهام و از جمله امور واجبه بيزارى
از اهل بدعت است مانند اكثر صوفيه و بايد از ايشان دورى كنند و تعليم ايشان
ننمايند و با ايشان همنشينى نكنند و استقصاى واجبات و مناهى در اين رساله ممكن
نيست پس معلوم شد كه در هر حال از احوال تكاليف بسيار بر آدمى هست در كردار و
گفتار خواه در خانه و خواه در بيرون و در معاشرت هر طايفه و صنفى از خلق از زن و
فرزند و مماليك و كافر و مسلمان و صالح و ظالم و فاسق و چنين نيست كه مردم گمان
كردهاند كه واجبات منحصر است در نماز و روزه و حج و زكاة و محرمات منحصر است در
زنا و اغلام و شراب و امثال اينها پس آدمى هميشه بايد
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 607