نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 553
صحيح است اما مال او وزن او باو برنمىگردد
اما بعد از عده گفتهاند كه ميتواند آن را بعقد ديگر خواست و بعضى گفتهاند در
اثناى عده نيز مىتوان خواست و اين مسأله خالى از اشكال نيست و بعضى گفتهاند ميان
او و ميان خدا نيز توبهاش مقبول نيست و هميشه در جهنم خواهد بود و اين محالى است
كه خود بر خود لازم آورده است- و ملى آنست كه بر كفر متولد شده باشد و مسلمان شود
و بعد از آن مرتد شود اين را موافق مشهور جبر بر توبه مىكنند و اگر توبه كند
توبهاش بحسب ظاهر و ميان خود و خدا هر دو مقبولست و اگر توبه نكند او را ميكشند و
در مدت تكليف توبه او خلافست بعضى گفتهاند سه روز است چنانكه در روايتى وارد شده
است و بعضى گفتهاند حدى ندارد تا احتمال ميدهند كه برگردد او را ميزند و جبر
ميكنند و بعد از آنكه مأيوس شوند او را ميكشند و اين احكام در باب مردانست و زنان
را بعد از مرتد شدن حبس مؤبد ميكنند و نمىكشند و هر چند مسلمانزاده باشند و در
وقت هر نماز او را ميزنند كه مسلمان شود و ابن جنيد از علماى ما قائل شده كه مرتد
يك قسم است خواه ملى باشد خواه فطرى او را تكليف توبه ميكنند اگر توبه كند قبول
ميكنند و الا او را ميكشند و اكثر سنيان باين قائلند خالى از قوتى نيست- و بدان كه
علماى خاصه و عامه مجمل گفتهاند كه انكار ضرورى دين اسلام موجب كفر است و حصرى
نكردهاند آنها را و متفرقا در ابواب فقه گاهى ميگويند كه فلان چيز ضرورى دين
اسلام است پس ضرور است كه در اين مقام بعضى مذكور شود بدان كه ضرورى دين امرى را
گويند كه وضوحش در آن دين بمرتبهاى رسيده باشد كه هر كه در آن دين داخل باشد داند
مگر نادرى كه تازه به آن دين در آمده باشد يا در بلاد بعيده از بلاد اسلام نشو و
نما كرده باشد و آنها باو نرسيده باشد مثل واجب بودن پنج نماز در شب و روز و عدد
ركعات هر يك از آنها و مشتمل بودن آنها بركوع و سجود بلكه بر تكبير احرام و قيام و
قرائت فى الجمله بنا بر قول اظهر هر چند در بعضى از صور خفائى داشته باشد و مشروط
بودن نماز در طهارت فى الجمله و واجب بودن غسل جنابت و حيض بلكه نفاس و ناقض بودن
بول و غايط و ريح وضو را بنا بر اظهر و واجب بودن يا راجح بودن غسل اموات و كفن
كردن و نماز كردن بر ايشان و پنهان كردن ايشان مجملا و واجب بودن زكاة فى الجمله و
روزه ماه رمضان و ناقض بودن اكل و شرب معتاد بطريق معتاد و جماع كردن در قبل زن
روزهدار و واجب بودن حج بيت اللّه و مشتمل بودن آن بر طواف بلكه سعى ميان صفا و
مروه فى الجمله و احرام و وقوف عرفات و وقوف مشعر بلكه ذبح قربانى و سر تراشيدن و
رمى جمرات كردن همه مجملا اعم از وجوب و استحباب بنا بر احتمال ظاهرى و وجوب جهاد
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 553