responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 2  صفحه : 534

توبه مسدود شده باشد و ملائكه غلاظ و شداد بر سرت ايستاده باشند و هر چند رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً گوئى فائده نكند و شفعاء تو همه خصماء تو باشند و آرزوهاى باطل تو همه برطرف شده باشد و از غرور باطل بغير خسران ابدى ثمرى نداشته باشى «نعوذ باللّه من ذلك و هو الخسران المبين» پس چه ميدانى كه اين ايمان ناقص بعد از ارتكاب انواع معاصى از براى تو خواهد ماند حضرت صادق عليه السّلام فرموده است كه حقتعالى از جمعى از صالحين و اكابر دين نقل كرده است كه ايشان استغاثه ميكرده‌اند در درگاه حقتعالى كه‌ رَبَّنا لا تُزِغْ قُلُوبَنا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنا يعنى پروردگار ما ميل مده دلهاى ما را بسوى باطل بعد از آنكه ما را هدايت كرده‌اى حضرت فرمود اين را براى اين ميگفتند كه ميدانستند كه بعضى از دلها بعد از هدايت ميل بباطل ميكند و ايضا آيات و اخبارى كه دلالت ميكند بر آنكه مؤمن يا شيعه بجهنم نميروند چگونه بآنها مغرور ميشوند و حال آنكه مؤمن و شيعه و محب منعى بسيار دارد چنانكه بعد از اين انشاء اللّه مذكور خواهد شد چه ميدانى كه در آن احاديث بچه معنى وارد شده است و آن معانى در تو حاصل هست يا نيست و ايضا مگر حسرت و زيانكارى آخرت منحصر در عذاب و عقوبت است و حرمان از الطاف خاصه الهى و درجات عاليه غير متناهى و مهجورى از قرب و رضاى جناب سبحانى بس است از براى حسرت ابدى و مانند حيوانات در مراتع بهشت چريدن بس نيست از براى اهتمام در طاعات و ترك منهيات و اگر خوف بر تو غالب باشد اگر خوفى است كه تو را باعث بر عمل ميشود و ز اجر از مناهى ميگردد آن بهترين احوال است و اگر خوفى است كه مورد سوء ظن بحق تعالى و كرم او گردد و آدمى را در دعاء و در عمل سست گرداند از جمله گناهان كبيره است و اگر تو را چنين حالتى عارض گردد در آيات رحمت و احاديث رجاء تفكر نمائى و در وقت احتضار و نزديك بآن غلبه رجاء بر خوف بهتر است.

فصل نوزدهم در بيان معانى ايمان و اسلام و كفر و ارتداد است و احكام آنها

بدان كه خلاف است در معنى ايمان و اجراى آن و مشهور ميان متكلمين آنست كه ايمان در لغت بمعنى تصديق و باور داشتن است و در حقيقت شرعى آن خلاف كرده‌اند و خلاصه سخن در اين باب آنست كه ايمان يا از افعال قلوب است و بس يا از افعال جوارح است و بس يا از هر دو است اول كه اقرار بقلب تنها باشد مذهب اشاعره است و جمع كثيرى از شيعه اماميه و خواجه نصير در فصول بآن قائل شده است ليكن در معنى تصديق اختلاف كرده‌اند اصحاب ما گفته‌اند كه علم است و اشاعره گفته‌اند بستن قلب است بر آنچه معلوم شود از خبر دادن مخبر و آن امر كسى است كه ثابت ميشود باختيار تصديق‌كننده و لهذا ثواب بر آن مترتب ميشود بخلاف علم و

نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 2  صفحه : 534
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست