نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 463
آيه نازل شد وَ جِيءَ
يَوْمَئِذٍ بِجَهَنَّمَ يعنى بياورند در آن روز جهنم را از حضرت رسول صلّى اللّه
عليه و آله و سلّم پرسيدند معنى اين آيه را فرمود كه روح الامين مرا خبر داد كه
چون حقتعالى خلق اولين و آخرين را در قيامت جمع كند بياورند جهنم را با هزار مهار
كه كشند او را صد هزار ملك در نهايت شدت و غلظت و جهنم را صداى در هم شكستن و خروش
و غضب عظيم بوده باشد پس نفسى بكشد و صدائى از آن ظاهر شود كه اگر نه آن باشد كه
حقتعالى مردم را تأخير كرده است از براى حساب هرآينه همه را هلاك كند پس كردنى و
زبانه از آن بيرون آيد و احاطه كند به نيكو كار و بدكار پس نماند هيچ بندهاى از
بندگان خدا و نه ملكى و نه پيغمبرى مگر آنكه فرياد كند كه رب نفسى نفسى يعنى
پروردگارا نفس مرا و جان مرا نجات ده و تو اى پيغمبر خدا ندا كنى كه امتى امتى و
از براى امت خود دعا كنى پس صراط بر روى آن بگذارند از مو باريكتر و از شمشير
برندهتر و آن سه قنطره داشته باشد بر يك قنطره امانت باشد و صله رحم و بر دويم
نماز باشد و بر سيم عدالت پروردگار عالميان يعنى حكم بر مظلمههاى بندگان پس مردم
را تكليف ميكنند كه بر صراط بگذرند پس در عقبه اول كه صله رحم و امانت است ايشان
را نگاه ميدارند اگر قطع رحم و خيانت در اموال مردم كرده باشند از اين عقبه
نمىگذرند تا از عهده آن بدر آيند يا بجهنم افتند و از اين عقبه اگر نجات يافتند
نماز ايشان را نگاه ميدارد و اگر از اين عقبه نجات يافتند عدالت الهى براى مظالم
عباد ايشان را نگاه ميدارد و اشاره باينست آنچه حقتعالى فرموده است إِنَّ
رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ يعنى بدرستى كه پروردگار تو بر سر راه است يا در
كمينگاهست و مردم بر صراط ميروند بعضى بدست چسبيدهاند و بعضى يك پايش لغزيده
بپاى ديگر خود را نگاه ميدارد و ملائكه بر دور ايشان ايستاده و دعا و ندا ميكنند
كه اى خداوند حليم بردبار بيامرز و عفو كن بفضل خود و سلام بدار و بسلامت بگذران
ايشان را و مردم ميريزند در آتش مانند شبپره پس كسى كه برحمت خدا نجات يافت و
گذشت ميگويد الحمد للّه و بنعمت خدا تمام ميشود اعمال صالحات و نمو ميكند حساب و
حمد ميكنم خداوند غفورى را كه نجات داد مرا از تو بعد از آنكه نااميد شده بودم بمنت
و فضل خود بدرستى كه پروردگار ما آمرزنده و شكركننده است عملهاى بندگان خود را مؤلف گويد كه ميتواند
بود كه امانت در اموال باشد و عدل الهى در ظلمهاى ديگر يا اول در حق اللّه باشد و
ثانى در حق الناس و دور نيست كه مراد از صله رحم رعايت رحم آل محمد (ص) و از امانت
عدم خيانت در عهد و بيعت ايشان باشد كه مقدم بر نماز واقع شده است و عقبه ولايت كه
اعظم عقبات است در اينجا مذكور نشده است مگر آنكه گوئيم كه اينها نسبت بمؤمنين است
و كفار و مشركان و مخالفان در اول
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى جلد : 2 صفحه : 463