responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 2  صفحه : 354

نفع نميدهد نفسى را ايمان او كه ايمان نياورده باشد پيشتر يا كسب كند در ايمانش خيرى را و ابن بابويه در كتاب صفات الشيعة روايت كرده است از حضرت امام جعفر صادق عليه السّلام كه هر كه اقرار كند به هفت چيز مؤمن است و از جمله آنها ايمان برجعت را ذكر كرده است كه هر كه اقرار كند بيگانگى خدا و اقرار كند برجعت و بمتعه زنان و بحج تمتع و ايمان بياورد بمعراج و بسؤال قبر و حوض كوثر و شفاعت و خلق بهشت و دوزخ و صراط و ميزان و بعث و نشور و جزا و حساب پس او مؤمن است بحق و راستى و او از شيعيان ما اهل بيت است و احاديث ديگر در اين باب بسيار است كه اكثر را در كتاب بحار الانوار ايراد نموده‌ام و شك نيست در آنكه اصل رجعت فى الجمله متواتر است بالمعنى و كسى كه شك كند در آن ظاهر آنست كه حشر قيامت را نيز منكر باشد و امرى كه بنصوص متواتره ثابت شده باشد بمحض استبعادات و هم انكار كردن آن محض بى‌دينى است و از خصوصيات كه در بعضى از روايات شاذه وارد شده جزم نميتوان كرد و انكار نيز نميتوان كرد و اختلاف در خصوصيات آن باعث نميشود كه اصلش را انكار كنند چنانچه در بسيارى از خصوصيات حشر و بهشت و جهنم و صراط و ميزان و غير آنها اختلاف در اخبار واقع شده است و اين باعث آن نميشود كه اصلش را كه ضرورى دين است كسى انكار كند و خلاصه‌اش آنست كه رجعت بعضى از مؤمنان و بعضى از كافران و نواصب و مخالفان متواتر است و انكارش موجب خروج از دين تشيع است نه خروج از دين اسلام و رجعت حضرت امير المؤمنين عليه السّلام و حضرت امام حسن عليه السّلام نيز متواتر است بلكه از حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم نيز متواتر است يا قريب بتواتر و در ساير ائمه نيز احاديث صحيحه و معتبره بسيار وارد شده است و اگر متواتر نباشد بمرتبه‌اى رسيده است كه اذعان بايد كرد و انكار نبايد كرد اما خصوصيتهاى اين رجعتها معلوم نيست كه آيا با ظهور آن حضرت در يك زمان خواهد بود يا بعد خواهد بود و از بعضى احاديث ظاهر ميشود كه بترتيب زمان امامت رجعت خواهند كرد و شيخ حسن بن سليمان قائل شده است بآنكه هر امامى زمان امامتى دارد و زمان مهدى عليه السّلام بودنى دارد و حضرت صاحب الامر اول كه ظاهر ميشود زمان امامت اوست و بعد از رجعت آباء كرام خود باز آن حضرت رجعت خواهد كرد و باين وجه تأويل كرده است آن حديث را كه از ما دوازده امام دوازده مهدى هست و اين قول اگر چه بعيد از صواب نيست اما مجمل اقرار كردن و تفاصيلش را بعلم ايشان رد كردن احوط است و ابن بابويه در رساله اعتقادات گفته است كه اعتقاد ما در رجعت آنست كه آن حق است و حقتعالى فرموده است‌ أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ‌ ايشان هفتاد هزار خانه بودند و

نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 2  صفحه : 354
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست