responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 1  صفحه : 93

بميرد بشارت دهند او را ملك الموت و منكر و نكير بهشت و هر كه بر محبت آل محمد بميرد او را بسوى بهشت برند مانند عروسى كه بخانه داماد برند هر كه بمحبت آل محمد بميرد از قبرش بسوى بهشت دو در بگشايند هر كه بر محبت آل محمد بميرد حقتعالى ملائكه را با رحمت بزيارت قبر او بفرستد هر كه بر محبت آل محمد بميرد بر سنت و جماعت مرده است و هر كه بر دشمنى آل محمد بميرد چون روز قيامت حاضر شود در ميان دو ديده‌اش نوشته باشد كه نااميد است از رحمت خدا- هر كه بر دشمنى آل محمد بميرد كافر مرده است- هر كه بر بغض آل محمد بميرد بوى بهشت را نشنود و ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه از مسند ابن حنبل روايت كرده است كه حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم خطبه خواند و فرمود أيها الناس وصيت ميكنم شما را بمحبت برادرم و ابن عمم على بن ابى طالب دوست او نيست مگر مؤمن و دشمن او نيست مگر كافر و منافق، دوست او دوست منست و دشمن او دشمن منست و هر كه دشمن من باشد جزاء او عذاب جهنم است و در تفسير ثعلبى روايت كرده است كه در شب معراج ملكى از جانب حق تعالى آمد بحضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم گفت كه از پيغمبران سؤال نما كه شما بر چه امر مبعوث گشتيد گفتند بر ولايت تو و ولايت على بن ابى طالب و احاديث در اين مطلب زياده از آن است كه احصا توان نمود و فخر رازى در تفسيرش گفته است كه آل محمد آنهايند كه امر ايشان بآن حضرت راجع ميشود و هر كه آيل شدن بآن حضرت بيشتر باشد ايشان آل آن حضرت‌اند و شك نيست كه على عليه السّلام و فاطمه (ع) و حسن و حسين عليه السّلام تعلق ميان ايشان و آن حضرت اشد تعلقات بود و اين مانند معلوم متواتر است پس واجب است كه ايشان آل باشند و ايضا خلاف كرده‌اند در آل بعضى گفته‌اند اقارب آن حضرت و بعضى گفته‌اند امت و اگر حمل بر قرابت كنيم ايشان آلند و اگر حمل كنيم بر امتى كه قبول دعوت آن حضرت كرده‌اند ايشان آلند پس ثابت شد كه بر هر تقدير ايشان آلند و اما دخول غير ايشان مختلف فيه است پس از صاحب كشاف روايت كرده‌اند كه چون اين آيه نازل شد گفتند يا رسول اللَّه كيستند اين قرابت تو كه واجب است بر ما مودت ايشان فرمود على و فاطمه و حسن و حسين عليه السّلام دو پسر ايشان پس ثابت شد كه اين چهار نفر اقارب پيغمبرند پس واجب است كه مخصوص باشند بمزيد تعظيم- و دليل بر اين چند چيز است:

(اول) نزول آيه در شأن ايشان‌ (دويم) آنكه چون ثابت شده است كه رسول خدا فاطمه را دوست ميداشت و گفت فاطمه پاره تن من است ايذاء ميكند مرا آنچه او را ايذاء ميكند و ثابت شده است بنقل متواتر از محمد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم كه دوست ميداشت على و حسن و حسين عليه السّلام را پس‌

نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 1  صفحه : 93
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست