responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 1  صفحه : 91

مؤلف گويد كه از اين آيات و اخبار مقبولة الطرفين مبرهن گرديده كه حضرت امير (ع) مخصوص است بمتابعت حقيقى و يارى كامل واقعى حضرت عليه السّلام و همين بس است از براى استحقاق تقديم آن حضرت و ايضا ظاهر شد كه دعوت براى خدا بعد از حضرت رسول (ص) مخصوص آن حضرت است پس امامت مخصوص او است.

(نوزدهم) وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ‌

يعنى بازداريد كافران را كه ايشان سؤال كرده ميشوند حافظ ابو نعيم در حليه و چند كتاب ديگر و أبو القاسم حسكانى در شواهد التنزيل و ابن شيرويه در فردوس الاخبار و ابن مردويه در مناقب و غير ايشان بسندهاى بسيار از ابن عباس و ابو سعيد خدرى روايت كرده‌اند كه سؤال كرده ميشوند ايشان از محبت على عليه السّلام و حافظ ابو نعيم در كتاب منقبة المطهرين بچند سند از بريده و غير او روايت كرده است كه روزى در خدمت رسول (ص) بوديم فرمود بحق خداوندى كه جانم در قبضه قدرت اوست كه از جاى خود حركت نميكند دو پاى بنده در روز قيامت تا آنكه سؤال ميكنند از او چهار چيز از عمر او كه در چه چيز فانى كرده است و از بدنش كه در چه عمل كهنه كرده است و از مالش كه از كجا كسب كرده است و در چه مصرف صرف كرده است و از محبت ما اهل بيت پس عمر گفت يا رسول اللَّه چيست علامت محبت شما بعد از تو پس دست خود را بر سر على عليه السّلام گذاشت و گفت علامت محبت ما اهل بيت محبت اين است كه هر كه او را دوست دارد ما را دوست داشته است و هر كه او را دشمن دارد ما را دشمن داشته است و وجه استدلال از اين احاديث گذاشت.

(بيستم) قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى‌ وَ مَنْ يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِيها حُسْناً

موافق احاديث خاصه و عامه معنى آيه اينست كه بگو يا محمد (ص) من سؤال نميكنم از شما بر تبليغ رسالت خود مزدى مگر مودت خويشان من و هر كه اكتساب حسنه كند در مودت ما زياد ميگردانيم از براى او در آن نيكى و ثواب خود را و در جاى ديگر فرموده است‌ قُلْ ما سَأَلْتُكُمْ مِنْ أَجْرٍ فَهُوَ لَكُمْ‌ يعنى بگو يا محمد آنچه سؤال مى‌كنم از مزد آن پس از براى شما است و نفعش بشما عايد مى‌گردد و در صحيح مسلم از ابن جبير روايت كرده است كه قربى در اين آيه قرباء آل محمد صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم است و ابو حمزه ثمالى در تفسير از ابن عباس روايت كرده است كه چون حضرت رسول (ص) بمدينه طيبه هجرت فرمود انصار بخدمت آن حضرت آمدند و عرض كردند كه بر شما خرجها وارد مى‌شود در اموال ما هر حكمى كه مى‌فرمائى رواست پس اين آيه نازل شد و ايضا از ابو حمزه‌

نام کتاب : حق اليقين نویسنده : علامه مجلسى    جلد : 1  صفحه : 91
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست